Home Δήμος Δωρίδας Αντιπαραθέτει ιστορικά στοιχεία για τη γενέτειρα του Αθ.Διάκου
Δήμος Δωρίδας - 8 Δεκεμβρίου, 2020

Αντιπαραθέτει ιστορικά στοιχεία για τη γενέτειρα του Αθ.Διάκου

Κοινή απάντηση του προέδρου της Τ.Κ. Αρτοτίνας και του ομώνυμου Συλλόγου στην Αδελφότητα Αθ.Διάκου
Αντιπαραθέτει ιστορικά στοιχεία για τη γενέτειρα του Αθ.Διάκου
-Σε πλήρη σύμπνοια κοινότητα και σύλλογος υποστηρίζουν το δίκαιο του χωριού τους απέναντι στην ιστορική προσβολή που δέχτηκαν από την έκδοση που πλήρωσε η Περιφέρεια!

Η Αρτοτίνα ομολογουμένως είναι η πλέον θιγόμενη και προσβεβλημένη περιοχή, από την έκδοση του ημερολογίου που εξέδωσε ο δήμος Δελφών και πλήρωσε η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, αν φυσικά εξαιρέσει κανείς τους εκατοντάδες απλήρωτους προμηθευτές των δυο φορέων που αντί να εξοφληθούν δέχτηκαν ιδιόχειρη αφιέρωση!
Ο πρόεδρος της Κοινότητας Αρτοτινών κ. Βασίλης Κάππας από κοινού με τα μελη του ΔΣ του Συλλόγου Αρτοτινών Αθναάσιος Διάκος απαντούν σε πλήρη σύμπνοια στην Αδελφότητα του Αθανασίου Διάκου υπερασπιζόμενοι το δικό τους δίκαιο. Τεκμηριωμένα με ιστορικά ντοκουμέντα επιχειρούν να αποδείξουν ότι ο ήρωας της επανάστασης Αθανάσιος Διάκος κατάγεται από την Αρτοτίνα.
Η επιστολή τους κοινοποιείται στο Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φθιώτιδος κκ Συμεών, Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Φωκιδος κκ Θεόκτιστο, Βουλευτή Φωκίδας κ. Ι. Μπούγα, Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας κ. Φ. Σπανό, Αντιπεριφερειάρχη Φωκίδας κ. Γ. Δελμούζο, Δήμαρχο Δελφών κ. Π. Ταγκαλή, Δήμαρχο Λαμιέων κ. Ε. Καραϊσκο, Δήμαρχο Δωρίδας κ. Γ. Καπεντζώνη, Αντιδήμαρχο Δωρίδας κ. Κ. Παλασκώνη, Αντιδήμαρχο Δ.Ε. Καλλιέων κ. Χ. Αγαπητό, Πρόεδρο Τ.Κ. Αθανασίου Διάκου κ. Κ.Μαστροκωστόπουλο, Πρόεδρο Δωρικής Αδελφότητας κ. Ι. Μπαλατσούρα και τον Πρόεδρο ΕΔΕΠ κ. Δ. Παναγιωτόπουλο.

Αγαπητοί Συμπατριώτες
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε της Αδελφότητας Αθανασίου Διάκου Αναφερόμενοι στην από 02.12.2020 επιστολή σας με θέμα «Δημοσιεύματα με αφορμή το επετειακό ημερολόγιο 2021 του Δήμου Δελφών», έχουμε την τιμή να σας παραθέσουμε τα κάτωθι:
Α. Παρατηρούμε μια, κατ’ αρχήν, προσπάθεια αποστασιοποίησής σας από την έκδοση του επίμαχου ημερολογίου εμφανίζοντάς την ως «υποχρέωση τήρησης των αποφάσεων της επίσημης Πολιτείας» από τον Δήμο Δελφών και την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας. Από πλευράς μας, μας αρκεί και ικανοποιεί η επιστολή της επίσημης Πολιτείας, ήτοι του Περιφερειάρχη Στερεάς Ελλάδας, προς την
Ένωση Δωριέων Επιστημόνων στην οποία δηλώνει ότι «η οικονομική συμμετοχή της Π.Ε. Φωκίδας στην έκδοση ενός εντύπου, εν προκειμένω του ημερολογίου του 2021, δεν συνεπάγεται πως η Περιφέρεια υιοθετεί το σύνολο των διατυπώσεων ή πολύ περισσότερο των συμπαραδηλώσεων που προκύπτουν από τα κείμενα του εντύπου αυτού»
Β. Αναφέρετε ότι η επίσημη Πολιτεία δήθεν όρισε ως γενέτειρα του Ήρωα την Άνω Μουσουνίτσα και ότι το εξέφρασε με (α) τα αποκαλυπτήρια της προτομής του Ήρωα το 1923 από τον Στρατηγό Νικ. Πλαστήρα, (β) την μετονομασία της Κοινότητας Άνω Μουσουνίτσας σε «Αθανάσιο Διάκο», την ίδρυση το 2009 του «Μουσείου Αθανασίου Διάκου και (δ) την πραγματοποίηση από το 1999 και μετά των θερινών εκδηλώσεων «Διάκεια». Θα θέλαμε ωστόσο να επισημάνουμε τα εξής:
▪ Η παρουσία του Στρατηγού Πλαστήρα στα αποκαλυπτήρια της προτομής του Ήρωα στην Άνω Μουσουνίτσα ασφαλώς αποτελεί τιμή για το χωριό σας, χωρίς όμως να προσθέτει κάτι όσον αφορά στη γενέτειρα του Ήρωα. Αντιθέτως, επτά χρόνια αργότερα η Αρτοτίνα (και όχι η Άνω Μουσουνίτσα) επελέγη για τον επίσημο εορτασμό της Εκατονταετηρίδας ως γενέτειρας του Ήρωα Αθανασίου Διάκου. Υπενθυμίζεται δε ότι τις εκδηλώσεις1 αυτές τίμησαν με την παρουσία τους μέλη της Επιτροπής Εκατονταετηρίδας, κυβερνητικό κλιμάκιο με επικεφαλής τον Υφυπουργό Συγκοινωνιών Ν. Αβράαμ και μπάντα της Προεδρικής Φρουράς. Όπως επισημάναμε και σε πρόσφατη επιστολή μας προς τον Πρόεδρο της Τ.Κ. Αθανασίου Διάκου.
Κατά τη διάρκεια αυτών των εκδηλώσεων, εντοιχίσθηκε και η μαρμάρινη πλάκα στο κελί του Διάκου με το περιεχόμενο δηλωτικό της γενέτειρας του Ήρωα
(«Ενταύθα εµόνασε το τέκνον της Αρτοτίνης, ο Αθανάσιος Διάκος. Εγένετο 31 Αυγούστου 1930. Η Κεντρική Επιτροπή Εκατονταετηρίδος 1830-1930»)
τις συγκεκριμένες εκδηλώσεις – οι οποίες έλαβαν χώρα σε μια περίοδο κατά την οποία η πλευρά της Άνω Μουσουνίτσας δεν είχε θέσει θέμα αμφισβήτησης της γενέτειρας του Αθανασίου Διάκου- είχε εκπροσωπηθεί και η Άνω Μουσουνίτσα αφου σε αυτές παρέστη και ο Πρόεδρος του «Συνδέσμου των εν Αθήναις και Πειραιεί Παρνασσιδέων» Δημήτριος Τσιπούρας2.
▪ Το γεγονός ότι αποφασίσατε να μετονομάσετε το χωριό σας σε «Αθανάσιος Διάκος» δεν σας δίδει το δικαίωμα να επικαλείστε ότι η Άνω Μουσουνίτσα ήταν γενέτειρα του Ήρωα. Αλίμονο εάν οποιαδήποτε μετονομασία αποτελούσε τίτλο «κυριότητας». Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, η μετονομασία της Κοινότητας Άνω Μουσουνίτσας σε Κοινότητα Αθανασίου Διάκου έγινε σε εκτέλεση Νόμου που προέβλεπε την αλλαγή ονομάτων οικισμών ανά την επικράτεια που έφεραν ονόματα με ξενόγλωσση (σλάβικη, τούρκικη) ρίζα. Το Κοινοτικό σας Συμβούλιο το 1955 αποφάσισε την μετονομασία και το σχετικό αίτημα προωθήθηκε στη Νομαρχία και από εκεί στο αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών3 όπου, όπως πολύ καλά γνωρίζετε, εκείνη την εποχή υπηρετούσε επώνυμος Μουσουνιτσιώτης.
▪ Μιας και αναφερόμαστε σε μετονομασίες, θεωρούμε σκόπιμο να υπενθυμίσουμε και την προσπάθειά σας κατά το παρελθόν, να «δημιουργήσετε» στην Άνω Μουσουνίτσα οικογένεια με το επώνυμο «Διάκος» στο πλαίσιο των ενεργειών σας που απέβλεπαν στο να επιφέρουν πανελλήνια σύγχυση ως προς τον Ήρωα, τόσο ως προς την γενέτειρά του όσο και ως προς τους, εκ πλαγίου, απογόνους του. Την ίδια λοιπόν περίοδο με την μετονομασία του χωριού σας, συγχωριανοί σας έπεισαν τον ομοχώριό τους Μασσαβέτα Παναγιώτη του Κυριαζή να ζητήσει τη μετονομασία4
του σε Διάκος Παναγιώτης του Κυριαζή.
▪ Ως προς το Μουσείο Αθανασίου Διάκου, θα θέλαμε να περιορίσουμε τον σχολιασμό μας με την παράθεση των παρακάτω αποσπασμάτων της από 15.05.2010 αναφοράς5
της ομάδας των μουσειολόγων που ανέλαβαν την μελέτη του Μουσείου:
«Ως κύριος του έργου νοείται ολόκληρη η τοπική κοινωνία. Επιθυμία ήταν το μουσείο να κατακυρώνει ότι γενέτειρα του Διάκου ήταν η κοινότητα «Αθανάσιος Διάκος», να προβάλλει τον Διάκο και να αποτελέσει μέσο προβολής του χωριού ως πολιτιστικό προορισμό» και «Μία έριδα χωρίζει την κοινότητα «Αθανάσιος Διάκος» με τη γειτονική Αρτοτίνα για περισσότερο από μισό αιώνα. Η κάθε μια προβάλλεται ως γενέτειρα του Διάκου. Ελλείψει ατράνταχτων ιστορικών στοιχείων για το γεγονός της γέννησης και με δεδομένο ότι μπορεί και να γεννήθηκε σε μια ξερολιθιά ανάμεσα στα δυο χωριά, υιοθετήθηκε η εξής λύση: Σε όλα τα εκθεσιακά κείμενα και τα έντυπα του μουσείου αναφέρθηκε ότι «ο Διάκος γεννήθηκε στην Άνω Μουσουνίτσα σύμφωνα με την προφορική παράδοση». Αυτό έγινε μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις. Όμως, την παραμονή των εγκαινίων, μας ζητήθηκε να αλλάξει η λεζάντα της φωτογραφίας του σπιτιού που φέρεται ότι γεννήθηκε ο Διάκος. Το κείμενό της; «Το σπίτι όπου γεννήθηκε ο Διάκος».»
▪ Ως προς την επίκλησή σας ότι οι εκδηλώσεις ΔΙΑΚΕΙΑ που διενεργούνται στην Άνω Μουσουνίτσα από το 1999 αποτελούν δήθεν άλλη μια απόδειξη ότι η Πολιτεία έχει ορίσει το χωριό σας ως γενέτειρα του Ήρωα, θα θέλαμε να σας υπενθυμίσουμε ότι τουλάχιστον τα τελευταία περίπου πενήντα χρόνια διενεργούνται κάθε καλοκαίρι στην Αρτοτίνα πολιτιστικές εκδηλώσεις με την ονομασία «ΔΙΑΚΕΙΑ» τις οποίες τιμούν κάθε χρόνο με την παρουσία τους εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου, της Περιφέρειας, των Κρατικών Αρχών κα.
Γ. Παραθέτετε ορισμένες πηγές ως δήθεν τεκμήρια που βεβαιώνουν ότι η Άνω Μουσουνίτσα ήταν η γενέτειρα του Ήρωα Αθανασίου Διάκου. Σκοπός της παρούσας δεν είναι να σχολιάσουμε τις δήθεν πηγές που επικαλείστε. Αυτό έχει γίνει με τρόπο διεξοδικό κατά το παρελθόν. Άλλωστε το βιβλίο του κ. Αθανασίου Βήλου το οποίο έχουμε αποστείλει τόσο σε εσάς όσο και σε όσους κοινοποιείται η παρούσα επιστολή, περιέχει εκτενή ανάλυση τόσο των πηγών που επικαλείται η Αρτοτίνα όσο και
των πηγών που επικαλείστε εσείς. Θα θέλαμε ωστόσο να αναγνωρίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια έχει σημειωθεί αρκετή πρόοδος κι έχετε προβεί σταδιακά σε αναδίπλωση μη τεκμηριωμένων θέσεων που διατηρούσατε επί δεκαετίες. Είναι γνωστές οι πλείστες αναφορές εκπροσώπων της Άνω Μουσουνίτσας κατά το παρελθόν βάσει των οποίων η Ακαδημία Αθηνών είχε δήθεν αποφανθεί ότι
γενέτειρα του Αθανασίου Διάκου ήταν η Άνω Μουσουνίτσα. Η συγκεκριμένη επίκληση σταμάτησε όταν η πλευρά της Αρτοτίνας δημοσιοποίησε τρείς επιστολές της Ακαδημίας Αθηνών6 στις οποίες η τελευταία δήλωνε ότι αφενός δεν είναι αρμόδια να αποφαίνεται για τέτοια ζητήματα κι αφετέρου ότι ουδέποτε αποφάνθηκε ότι γενέτειρα του Ήρωα ήταν η Άνω Μουσουνίτσα.
Αξιότιμε κ. Πρόεδρε
Αγαπητοί Συμπατριώτες
Όπως έχουμε επισημάναμε και στη πρόσφατη επιστολή μας προς τον Πρόεδρο της Τ.Κ. Αθανασίου Διάκου, εμείς οι Αρτοτινοί είμαστε πάντοτε διατεθειμένοι ανά πάσα στιγμή να προσέλθουμε σε διάλογο μαζί σας, προκειμένου να ανταλλάξουμε τις απόψεις μας στηριζόμενοι πάντοτε σε τεκμηριωμένα στοιχεία και ιστορικές πηγές. Στο πνεύμα αυτό, στα τέλη της περασμένης άνοιξης προσεγγίσαμε εκπροσώπους της Άνω Μουσουνίτσας προκειμένου να συνδιοργανώσουμε από κοινού εκδήλωση στο πλαίσιο των επετειακών εορτασμών «Ελλάδα 2021». Για το σκοπό αυτό σας
υποβάλαμε συγκεκριμένη πρόταση η οποία μάλιστα τύγχανε της αποδοχής της Περιφέρειας.
Δυστυχώς όμως, κάτι τέτοιο δεν έγινε αποδεκτό από πλευράς σας κλείνοντας μάλιστα κατά τρόπο άμεσο οποιαδήποτε δίοδο για περαιτέρω επικοινωνία επί αυτού του θέματος. Παρολ’ αυτά, πιστεύοντας ακράδαντα ότι αυτά που ενώνουν τα χωριά μας είναι πολύ περισσότερα από αυτά που φαινομενικά τα χωρίζουν, σας καλούμε εκ νέου στο τραπέζι του γόνιμου διαλόγου.
Ας αποτελέσει η συμπλήρωση των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση αφορμή για να σταματήσει η στείρα αντιπαράθεση γύρω από τον Ήρωα και Εθνομάρτυρα και να έρθουν πιο κοντά τα χωριά μας, δεδομένου ότι καθένα από αυτά έχει ξεχωριστή συμβολή στην ύπαρξη του Ήρωα Αθανασίου Διάκου.
Με εκτίμηση,
Βασίλειος Κάππας
Πρόεδρος Τ.Κ. Αρτοτίνας
Το Δ.Σ. του Συλλόγου Αρτοτινών
«Ο Αθανάσιος Διάκος»

1Κατά τη διάρκεια αυτών των εκδηλώσεων, εντοιχίσθηκε και η μαρμάρινη πλάκα στο κελί του Διάκου με το περιεχόμενο δηλωτικό της γενέτειρας του Ήρωα
(«Ενταύθα εµόνασε το τέκνον της Αρτοτίνης, ο Αθανάσιος Διάκος. Εγένετο 31 Αυγούστου 1930. Η Κεντρική Επιτροπή Εκατονταετηρίδος 1830-1930»)
2 Στις εκδηλώσεις αυτές, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Παρνασσιδέων απήγγειλε ποίημα µε τον τίτλο «Στο Διάκο της Αρτοτίνας».
Επίσης, Το πρακτικό απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Παρνασσιδέων έδινε εξουσιοδότησή στο Πρόεδρό Δημ. Τσιπούρα να παραστεί
«….είς τα αποκαλυπτήρια των προτομών του Διάκου παρά την γέφυραν της Αλαμάνας, τόπου της ιστορικής μάχης, ως και εν τη γενέτειρα του ‘Ηρωος
Αρτοτίνα».
3 Η µετονοµασία της Άνω Μουσουνίτσας σε «Αθανάσιος Διάκος» περιλήφθηκε στο σε Βασιλικό Διάταγμα του 1958 (ΦΕΚ, τεύχος Α, Νο 5/17.12.1958) µε το οποίο έγιναν µετονοµασίες συνοικισµών σε 11 Νοµούς της χώρας.
4(Νοµαρχία Φωκίδας, αρ. πρ. 21730/13.12.1960).
5 «ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝΤΑΣ ΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΔΙΑΚΟΥ», Περσεφόνη Καραμπάτη, (ιστορικός – μουσειολόγος), Ερατώ Κουτσουδάκη
(αρχιτέκτων – μουσειολόγος) και Αμαρυλλίς Κωσταροπούλου (εικαστικός – γραφίστρια), Θεσσαλονίκη, 10 Μαίου 2010
6Αναφερόμαστε στις υπ. αριθμ. πρ. 77414/14.03.1975, 95860/17.03.2009 και 111224/15.02.2013 επιστολές της Ακαδημίας Αθηνών

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Τι είναι το περίφημο Ασιατικό Handicap και γιατί πρέπει να το γνωρίζετε ενόψει Euro 2024

Καθώς μετράμε τις εβδομάδες και τις ημέρες για την έναρξη του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδ…