Home Εικόνες Αρχικής Α. Βελισσαρίου: «Θα παλέψουμε να εκπληρώσουμε την καρτερικότητα του κόσμου»

Α. Βελισσαρίου: «Θα παλέψουμε να εκπληρώσουμε την καρτερικότητα του κόσμου»

Συνέντευξη του Αντιπεριφερειάρχη Παιδείας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας

Τις πρώτες του κινήσεις και προτεραιότητες σκιαγραφεί με συνέντευξή του στην «Ώρα της Φωκίδας» ο Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας, Αναστάσιος Βελισσαρίου.

Ο κ. Βελισσαρίου εξηγεί τις δυσκολίες που συνάντησε με το «καλημέρα» στη μεταφορά μαθητών, πως θα σταθεί αρωγός η Περιφέρεια στα προβλήματα των σχολείων τόσο στα λειτουργικά τους έξοδα, όσο και στη συντήρηση των κτηριακών υποδομών, σημειώνοντας παράλληλα τις πρώτες του προτεραιότητες και κινήσεις με την ανάληψη των καθηκόντων του.

Ποια είναι η κατάσταση που συναντήσατε αναλαμβάνοντας το χαρτοφυλάκιο της Παιδείας;

Είναι λίγες οι μέρες που έχω αναλάβει και ενημερώνομαι συνεχώς. Το πρώτο μου μέλημα είναι τα σχολεία. Δεν σας κρύβω ότι υπάρχουν δέκα οχλήσεις την ημέρα από Βουλευτές, συναδέλφους Αντιπεριφερειάρχες, Μητροπολίτες, Δημάρχους, Αντιδημάρχους, Προέδρους Κοινοτήτων, ιερείς, και πολλές φορές το ίδιο πρόβλημα επαναλαμβάνεται. Έχει δημιουργηθεί μια κατάσταση, που κάποιοι επικοινωνούν και με τους υπαλλήλους, δυσχεραίνοντας τα προβλήματα που υπάρχουν στο ισχύον καθεστώς μεταφοράς μαθητών. Βέβαια, από τη Φωκίδα δεν έχει επικοινωνήσει κανείς μαζί μου.

Προσέξτε, κάθε χρόνο διενεργείται ένας διαγωνισμός. Ο διαγωνισμός αυτός συγκροτείται από τις απαιτήσεις που θέτουν οι Διευθυντές των σχολείων, γιατί αυτοί ξέρουν ποιες είναι οι ανάγκες σε μαθητές και ποια θα είναι η διαδρομή μεταφοράς τους. Από εκεί και μετά, υπάρχει μια λίστα εγκεκριμένων προμηθευτών με βάση συγκεκριμένα προσόντα ασφάλειας και νομιμοποίησης, και επιλέγονται οι μειοδότες.

Σκοπός μου είναι να επισκεφθώ στο εξής, όχι μόνο τους Διευθυντές, αλλά τους δασκάλους και τους μαθητές έναν προς έναν σε όλη την Περιφέρεια. Σας διαβεβαιώνω πως ενημερώνομαι, το ψάχνω και θα ασχοληθώ πολύ σοβαρά με το θέμα αυτό.

Που εντοπίζονται οι δυσκολίες;

Οι δυσκολίες ξεκινάνε όταν ένα δρομολόγιο καταστεί άγονο. Τι σημαίνει αυτό; Το ταξί για τον Α ή Β λόγο δηλώνει αδυναμία, ότι δεν μπορεί να μεταφέρει άλλο τα παιδιά. Τότε ενεργοποιείται εκ νέου ο μηχανισμός της προκήρυξης, που αυτό σημαίνει κάποιος χρόνος. Αν αυτό συμβεί τώρα π.χ., οι χρόνοι μπορεί να είναι και δύο μήνες. Άρα ένα πρώτο κομμάτι είναι η δήλωση των μαθητών με ορθό τρόπο, που σημαίνει ενίοτε οι δάσκαλοι δεν ενημερώνουν ή εμβόλιμα, περί τα μέσα της χρονιάς, ήρθαν νέοι μαθητές διότι αποφάσισαν να μετοικήσουν στη Φωκίδα, τη Βοιωτία ή αλλού ή γιατί για οικογενειακούς λόγους κάποιοι έφυγαν από το χωριό που έμεναν κλπ. Γι’ αυτά πρέπει να γίνει εκ νέου διαγωνισμός, που είναι μια χρονοβόρα και επίπονη διαδικασία. Από την πλευρά μου θα προσπαθήσω να απλοποιήσω όσο γίνεται αυτό το θεσμικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά την Περιφέρεια. Πρέπει να γνωρίζετε ότι η Περιφέρεια έχει μια υπερκείμενη και μια υποκείμενη αρχή. Υπερκείμενη αρχή είναι το Υπουργείο, που φυσικά κινούμαστε στα πλαίσια συγκεκριμένων δικαιοδοσιών και υποκείμενη είναι οι Δήμοι, οι οποίοι και αυτοί έχουν συγκεκριμένες αρμοδιότητες και συγκεκριμένους τρόπους εξάρτησης από μας. Αυτό είναι το πλαίσιο.

Το όνειρό μου είναι, πιστέψτε με, κάποιος που επικοινωνεί και κάνει παράπονα να ξέρει με ποιον μιλάει. Πολύ λίγα έρχονται σε μένα από ενδιαφερόμενους. Οι περισσότεροι πάνε μέσω άλλου καναλιού και καθιστούν το πρόβλημα εξόχως δυσκολότερο.

Προβλήματα αντιμετωπίζουν τα σχολεία με τα λειτουργικά τους έξοδα και με την ακρίβεια, με τις κτηριακές τους εγκαταστάσεις. Πως θα λυθούν;

Για τις κτηριακές εγκαταστάσεις δεν είμαστε υπεύθυνοι εμείς στην Περιφέρεια. Αρμόδιο είναι το Υπουργείο μέσω των Δήμων ή της Περιφέρειας. Την Τετάρτη (24/1) συναντήθηκα με την κα Μπενιάτα στη Λαμία, η οποία μου έδωσε μια λίστα με απαιτήσεις. Δεν ξέρω αν είναι κτηριολογικές ή αν αφορούν σχολεία της Φωκίδας. Ο Περιφερειάρχης έκανε μια πρώτη συνάντηση με την κα Μπενιάτα, την οποία ενημέρωσε για τις αρμοδιότητες της Περιφέρειας και για την πίεση που προτίθεται να ασκήσει για τα κτηριακά, που επαναλαμβάνω είναι θέμα κυρίως του Υπουργείου και μια επιτροπής του, που επιλαμβάνεται των θεμάτων αυτών.

Κατά την βράβευση των αριστούχων μαθητών πριν λίγες μέρες, ο Υπουργός μου είπε πως θα αλλάξουν όλα τα βιβλία στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, θα έρθουν καινούριες ειδικότητες στα σχολεία από το ’25 και μετά. Εμείς προσπαθούμε να δημιουργούμε το πλαίσιο για ίσες ευκαιρίες σε όλους.

Στο τελευταίο Περιφερειακό Συμβούλιο τέθηκε μια ερώτηση από την παράταξη του κ. Γκλέτσου σχετικά με το τι κάνουμε για να ενισχύσουμε τους καθηγητές, μισθία κλπ. σε νησιωτικούς και ημιορεινούς Δήμους. Βέβαια στην επερώτησή τους αναγνωρίζουν πως δεν είναι δική μας αρμοδιότητα. Δεν αποποιούμαι τις ευθύνες μου. Σίγουρα θα συναντηθώ και με τους Δημάρχους.

Καταρχήν βλέπω πως υπάρχει ένα θέμα συντονισμού. Ξέρετε, στην Ελλάδα δεν είμαστε τόσο οργανωτικοί, το λέω μετά παρρησίας. Δεν μπορεί ο καθένας να πηγαίνει στον Βουλευτή ή τον Μητροπολίτη για παράπονα. Θα έρθει σε μένα, που κι εγώ ελέγχομαι. Πρέπει να του απαντήσω αν μπορώ ή όχι. Δεν μπορώ να πω αυτή τη στιγμή πόσα απ’ αυτά τα προβλήματα συγκρούονται με οικονομικά δεδομένα. Δεν έχει γίνει μια ανάλυση των αιτημάτων να δούμε που κολλάει ένα θέμα. Σε αυτό το σημείο βρισκόμαστε τώρα, εδώ και μιάμιση βδομάδα που ανακοίνωσε ο Περιφερειάρχης πως θα αναλάβω αυτό το πόστο.

Γενικά τα κονδύλια που λαμβάνει η Περιφέρεια από το Υπουργείο είναι αρκετά; Όσο πρώιμη και αν φαντάζει η ερώτηση.

Φανταστείτε πως δεν έχουμε δει ακόμη προϋπολογισμούς. Στο πλαίσιο των φημών είναι πως και οι θεματικοί θα αρχίσουν να παίρνουν και έναν προϋπολογισμό. Από του χρόνου βέβαια, καθώς βρισκόμαστε στην αλλαγή ενός αυτοδιοικητικού νόμου, όπως ξέρετε.

Μπορεί να έχουν αλλάξει αρκετά, αλλά εγώ δεν κάθομαι με σταυρωμένα τα χέρια. Θα προσπαθήσω, και σας το λέω αυτό γιατί στην πολιτική και επαγγελματική μου ζωή ασχολήθηκα με αυτά τα θέματα, μέσω ευρωπαϊκών προγραμμάτων ή προγραμμάτων Erasmus να φέρω όσο μπορώ περισσότερα κονδύλια στην Περιφέρεια.

Υπάρχει το εξειδικευμένο προσωπικό για να εκμεταλλευτούμε ευρωπαϊκά προγράμματα;

Υπάρχει ήδη μια τάση, υπάρχουν άτομα σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες. Στόχος μου είναι να στήσω ομάδες 2-3 ατόμων σε κάθε Π.Ε., οι οποίοι να αναλαμβάνουν να ενημερώνουν. Έμπειρα άτομα που έχουν ήδη μπει στον θεσμό των προγραμμάτων αυτών και να υποβοηθούν οποιονδήποτε θέλει να μπει σε τέτοιου είδους προγράμματα. Να δοθούν δηλαδή τα εφόδια, τα εργαλεία.

Σε κάθε Π.Ε. γιατί δεν είναι ίδιες. Άλλο το νησί και άλλο μια ορεινή περιοχή.

Κάθε Ενότητα είναι διαφορετική και αυτό είναι και το δύσκολο, αλλά είναι και το ευεργετικό. Είναι το καλό για την Περιφέρειά μας, διότι η γεωμορφολογία και η ποικιλότητα δίνει πάρα πολλές, θα έλεγα, τουριστικές ευκαιρίες. Τεράστιες δυνατότητες δίνει και στην παραγωγή μας. Ήμουν Πρόεδρος της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης και είχα να διαχειριστώ μια γκάμα προϊόντων της Περιφέρειάς μας, τα οποία ταξίδεψαν σε πάρα πολλές περιοχές του κόσμου. Είναι μοναδική η εμπειρία να έρχεσαι σε επαφή με τέτοια πανσπερμία προϊόντων και δραστηριοτήτων. Μπορεί να αναπτυχθεί στην Περιφέρειά μας έτι περισσότερο ο αγροτουρισμός, να εκπαιδευτούν τα νέα παιδιά πάνω σε νέα επαγγέλματα.

Υπάρχει και το πρόγραμμα «Πυξίδα» που ενημερώνει τα παιδιά όσον αφορά στον επαγγελματικό τους προσανατολισμό. Θέλουμε και αυτό να το «τρέξουμε» σε όλες τις Π.Ε., ούτως ώστε να καλύψουμε και να ενημερώσουμε τα παιδιά για τις επαγγελματικές δυνατότητες που έχουν, προκειμένου να μείνουν στον τόπο τους. Κακά τα ψέματα, κάθε τόπος εμπεριέχει πλειάδα ειδικοτήτων και δραστηριοτήτων που θα μπορούσε να ασκήσει ένα νέο παιδί.

Παρότι βρισκόμαστε στο στάδιο της ενημέρωσης, η Περιφέρεια κάνει πράγματα. Έχει συνέχεια. Δουλεύουμε επί καθημερινής βάσεως.

Στις προτεραιότητές σας είναι η καταγραφή των προβλημάτων στα σχολεία;

Έτσι ακριβώς. Τη Δευτέρα (29/1), με τον κ. Κελαϊδίτη, θα συναντηθούμε με τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Σας ενημερώνω ότι στα μέσα Φεβρουαρίου, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» διοργανώνουμε δύο μεγάλες εκπαιδευτικές ημερίδες, σε Άμφισσα και Λιβαδειά ή Αλίαρτο, όπου θα εκπαιδεύσουμε όλους τους μαθητές Λυκείου ως προς τη σωστή οδική συμπεριφορά. Εκεί θα μου δοθεί η δυνατότητα να δω και τους καθηγητές.

Έχετε σκεφτεί δράσεις ή ημερίδες που να αφορούν στην παραβατικότητα που παρατηρούμε να εντείνεται στην εφηβική ηλικία στα σχολεία;

Την Κυριακή (28/1) διοργανώνεται διαδικτυακό σεμινάριο με θέμα «Όρια και πρακτικές γονεϊκής διαπαιδαγώγησης». Από εκεί ξεκινούν όλα. Απευθυνόμαστε σε όλα τα Νηπιαγωγεία και Δημοτικά του Δήμου Κύμης – Αλιβερίου, καθώς επίσης και σε όλα τα σχολεία της Π.Ε. Φωκίδος. Δεν θέλουμε απλώς να ακούσουν οι συμμετέχοντες, στέλνουμε και ένα ερωτηματολόγιο για να γίνει επεξεργασία. Βλέπουμε την τάση του κόσμου και το ενδιαφέρον. Προσπαθούμε να ευαισθητοποιούμε.

Άλλωστε άρχισε να γίνεται μάστιγα το φαινόμενο αυτό και μιλάμε για τα παιδιά μας.

Είμαστε τυχεροί που ζούμε στην επαρχία γιατί ανά 100 μέτρα στην Αθήνα υπάρχει και ένας τραμπουκισμός. Εκεί πια η αστυφιλία, η καταπίεση, αν θέλετε και η οικονομική απραγία επιτείνει το κακό. Εσείς μπορεί να βρείτε ένα λάχανο, να έχετε κότες στην αυλή, να βγείτε στον δρόμο και να αναπνεύσετε καθαρό αέρα. Η ποιότητα ζωής στην επαρχία είναι εξόχως ανώτερη και αυτό είναι ένα πάρα πολύ σημαντικό στοιχείο.

Σε τι άλλες κινήσεις σκοπεύετε να προβείτε;

Σε συνεργασία με τον Αντιπεριφερειάρχη Αθλητισμού, καθώς η Παιδεία διαχέεται παντού, να διοργανώσουμε σε όλα τα σχολεία ποδοσφαιρικούς αγώνες. Σε έναν ποδοσφαιρικό αγώνα η ομάδα των παιδιών είναι φίλοι. Αυτά τα παιδιά δεν θα έρθουν ποτέ σε σύγκρουση βγαίνοντας έξω απ’ το σχολείο. Εμπιστεύομαι την επιστήμη της παιδοψυχολογίας και τη συμβουλεύομαι και όσα αναφέρω είναι απόρροια της επαγγελματικής μας εμπειρίας, συνεργαζομένης με αυτούς τους επιστήμονες.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Συνειδητά ο δήμος Δελφών «κρεμάει» τα έργα

Δεν έχει τέλος η κακοποιητική συμπεριφορά του δήμου Δελφών απέναντι σε έργα που έχουν σχεδ…