Το δρόμο για τη δημοπράτησή του πήρε ο διαγώνιος άξονας- Εξασφαλίστηκε η πίστωση
Το δρόμο για τη δημοπράτησή του πήρε ο διαγώνιος άξονας
Εξασφαλίστηκε η πίστωση
-Ο υφυπουργός Ανάπτυξης κ. τσακίρης, με τον Ειδικό Γραμματέα κ. Ζερβό και το βουλευτή ανακοίνωσαν τα καλά νέα για τη χρηματοδότηση του έργου.
-Οριστικά στο δεύτερο ανάδοχο το μικρό τμήμα που χρηματοδοτεί η περιφέρεια, το οποίο έχει προκηρυχθεί από πέρυσι το Δεκέμβριο.
«Έργο πνοής» είναι αναμφισβήτητα για τη Φωκίδα ο διαγώνιος άξονας και αποτελεί ιδιαιτέρως θετικό γεγονός ότι η κατασκευή του ξεκινά από το δύσκολο και κοστοβόρο κομμάτι Γραβιά – Άμφισσα.
Πριν καλά – καλά στεγνώσει το μελάνι από τη συνάντηση του βουλευτή κ. Γιάννη Μπούγα με τον υπουργό Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή ακολούθησε νέα συνάντηση με τον Ιτιώτη υφυπουργό Ανάπτυξης κ. Γιάννη Τσακίρη και τον Ειδικό Γραμματέα κ. Γεώργιο Ζερβό, στην οποία αποσαφηνίστηκαν και τα θέματα γύρω από τη χρηματοδότηση του έργου. Πιο συγκεκριμένα εξηγήθηκε ότι υπάρχει με ονομαστική – συγκεκριμένη αναφορά και διασφαλισμένη χρηματοδότηση, ποσού διακοσίων είκοσι (220.000.000) εκατομμυρίων ευρώ!
Το επόμενο διάστημα θα προχωρήσει η διαδικασία με εντατικούς ρυθμούς, καθώς στόχος του υπουργείου είναι βγει στον αέρα τον Ιανουάριο του 2022. Ωστόσο, για το χρόνο επικρατεί μια μετριοπάθεια στα πολιτικά στελέχη που εμπλέκονται, οι οποίοι τοποθετούν χρονικά τη δημοπράτησή του τους πρώτους μήνες του νέου έτους!
Η σημασία του έργου για τη Φωκίδα, τη Στερεά και τη χώρα
Ο διαγώνιος άξονας θα συνδέσει τη Δυτική Ελλάδα με τη Στερεά, την Κεντρική Ελλάδα και τη Μακεδονία, που μέχρι τώρα η μόνη σύνδεση είναι μέσω της Ιόνιας οδού η οποία είναι και ημιτελής σε μεγάλο βαθμό. Για τη Φωκίδα όμως δεν έχει μόνο τουριστική αξία, που είναι πολύ σημαντική λόγο Δελφών. Η διαγώνιος είναι το οξυγόνο της περιοχής μας. Είναι η μηχανική υποστήριξη σε ένα διασωληνωμένο ασθενή. Μια περιοχή που πλήττεται βαριά από την εσωτερική μετανάστευση, τη φτώχεια, την υπανάπτυξη. Με το δρόμο αυτό για πρώτη φορά θα μπορούμε να κοιτάξουμε σοβαρά και την ανάπτυξη του δευτερογενούς τομέα με βιομηχανική ανάταση.
Ο βουλευτής κ. Μπούγας στο δελτίο τύπου αναφέρει το έργο ως το μεγαλύτερο οδικό. Η πραγματικότητα είναι πως πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο γενικά. Είναι το έργο που μπορεί να διατηρήσει ζωντανή μια περιοχή που πεθαίνει και που κάθε χρόνο μειώνει δραματικά τον πληθυσμό της και συρρικνώνεται.
Ακολουθεί το δελτίο τύπου του Βουλευτή:
«Σύσκεψη για τμήμα του διαγώνιου άξονα «Θερμοπύλες-Ιτέα-Αντίρριο»
Ο Βουλευτής Φωκίδας και Γενικός Γραμματέας Κ.Ο. της Ν.Δ., κ. Ιωάννης Δ. Μπούγας, συναντήθηκε με τον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Ιωάννη Τσακίρη και τον Ειδικό Γραμματέα Διαχείρισης Προγραμμάτων Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ταμείου Συνοχής, κ. Γεώργιο Ζερβό. Η συνάντηση έγινε σε συνέχεια της συνεργασίας του κ. Μπούγα με τον Υπουργό κ. Κώστα Καραμανλή. Αντικείμενο αυτής ήταν η χρηματοδότηση και κατασκευή του τμήματος Μπράλος – Άμφισσα του διαγωνίου άξονα «Θερμοπύλες – Ιτέα – Αντίρριο».
Όπως ανακοινώθηκε μετά τη συνάντηση, το έργο εντάχθηκε από την Ελληνική Κυβέρνηση διά του αρμοδίου Υφυπουργού Ανάπτυξης ως δημόσιο έργο εθνικής σημασίας στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών-Μεταφορών «2021-2027», το οποίο υποβλήθηκε προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, με ονομαστική – συγκεκριμένη αναφορά και διασφαλισμένη χρηματοδότηση, ποσού διακοσίων είκοσι (220.000.000) εκατομμυρίων ευρώ. Το πρόγραμμα έχει συνολικό προϋπολογισμό δύο δισεκατομμύρια διακόσια εκατομμύρια (2.200.000.000) ευρώ.
Πρόκειται για έργο μείζονος σημασίας για την ολόκληρη την Κεντρική Ελλάδα και το πιο σημαντικό οδικό έργο της Φωκίδας».
Στον δεύτερο ανάδοχο το τμήμα των 4,5 χλμ
Η προκήρυξη του υποτμήματος των 4,5 χιλιομέτρων του διαγώνιου άξονα βρίσκεται ήδη στον αέρα από πέρυσι, χωρίς ωστόσο να έχει εκτελεστεί η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, την οποία το υπουργείο θεωρεί ότι μπορεί να τρέξει παράλληλα, με την προκήρυξη του έργου.
Ο ρόλος της περιφέρειας περιορίζεται αποκλειστικά και μόνο στη χρηματοδότηση του έργου, καθώς όλη η διαδικασία τρέχει από το υπουργείο Μεταφορών. Η προκήρυξή του βγήκε στον αέρα το Δεκέμβριο του 2020 και σύντομα αναδείχθηκε ο πρώτος μειοδότης. Πήρε αρκετούς μήνες για να μάθουμε πως για δικούς του λόγους αποχωρεί. Δεύτερη σε σειρά είναι η εταιρεία των αδελφών Παπαϊωάννου, οι οποίοι είναι από τη Φωκίδα και έχουν έδρα στη Γραβιά.
Το έργο αφορά τμήμα 4,7 χιλιομέτρων, το οποίο και αποτελεί δέσμευση του προηγούμενου Περιφερειάρχη Κώστα Μπακογιάννη, ο οποίος κατάφερε να το εντάξει προεκλογικά και συγκεκριμένα το Μάιο του 2019. Ο προϋπολογισμός του είναι 12,5 εκ ευρώ, ενώ εκτιμάται ότι η έκπτωση που θα πάρει το έργο θα ξεπεράσει το 50%, δεδομένου ότι τα μεσαία έργα, όπως αυτό, σπανίζουν και όταν βγαίνουν γίνονται ανάρπαστα.
Το συγκεκριμένο κομμάτι αποτελεί ένα πολύ μικρό υποτμήμα του περιβόητου διαγώνιου άξονα, του έργου που προτάσσεται ως απόλυτη προτεραιότητα για τη Φωκίδα και που εσχάτως εντάχθηκε στη λίστα με τα προτεινόμενα έργα για την ανάκαμψη της χώρας. Ο συνδετήριος οδικός άξονας της Ε65 με την Ιόνια Οδό και την Εγνατία προϋπολογίζεται στα 500 εκατομμύρια ευρώ.
Το οδικό έργο Θερμοπύλες – Αντίρριο
Είναι χωρισμένο μελετητικά σε τρία τμήματα: α) Θερμοπύλες-Άμφισσα β) Ιτέα – Άγιος Νικόλαος και γ) Άγιος Νικόλαος-Αντίρριο.
Θερμοπύλες-Άμφισσα
Από τον Μπράλο μέχρι την Άμφισσα μήκους σήμερα 42χλμ, πλην της Παράκαμψης Γραβιάς μήκους 2χλμ που έχει κατασκευασθεί σχετικά πρόσφατα, ο δρόμος είναι στενός με δυσμενή γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Προβλέπεται η κατασκευή (2) σηράγγων συνολικού μήκους 4,50χλμ και (8) μεγάλων γεφυρών συνολικού ανοίγματος 2χλμ, προϋπολογισμού δημοπράτησης 257.000.000 €.
Το τμήμα Θερμοπύλες-Άμφισσα έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο μελέτες τόσο τις γενικές μελέτες όσο και οι ειδικές μελέτες των τεχνικών έργων και σηράγγων.
Έχει έγκριση της 1ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: «Ολοκλήρωση μελετών βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο στο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα» με την αριθ. Πρωτ. ΔΟΥ/οικ/7021 09-12-2016. Έγκριση της 2ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: «Ολοκλήρωση μελετών βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο στο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα» ΔΟΥ/οικ/7114 16-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών. Επίσης έχει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με ΑΔΑ: ΒΙΕΕΟ-ΑΕΠ σε ισχύ (από 21/02/2014) με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για την κατασκευή και λειτουργία του έργου «Βελτίωση του οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, Τμήμα Μπράλλος-Άμφισσα» στους Νομούς Φθιώτιδας και Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Φορέας του έργου: ΕΥΔΕ Αυτοκινητόδομος ΠΑΘΕ του ΥΠΟΜΕΔΙ.
Σε κανένα τμήμα του άξονα δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις. Ενώ είναι ενταγμένο μόνο το υποτμήμα, Παράκαμψη Γραβιάς – Ισόπεδος Κόμβος 51, προϋπολογισμού 15.000.000ευρώ. Είναι αυτό το τμήμα που βλέπετε σήμερα να δημοσιεύουμε την περίληψη της προκήρυξης.
Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Στερεά Ελλάδα 2014-20» – Άξονας Προτεραιότητας 07 – «Προαγωγή των βιώσιμων μεταφορών και εξάλειψη των σημείων συμφόρησης σε υποδομές βασικών δικτύων» (κωδικός πρόσκλησης 04/ ΟΠΣ:1255/22-12-15), έχει αναλάβει την χρηματοδότηση του πρώτου ανοικτού υποτμήματος, από το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς μέχρι τον ισόπεδο κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη, μήκους 4,70χλμ και προϋπολογισμού δημοπράτησης 15.000.000 €. Το έργο ενάχθηκε τον Μάιο του 2019, στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με φορέα υλοποίησης το ΥΠΟΜΕΔΙ. Εδώ να σημειώσουμε πως η περιφέρεια, υπό τη διοίκηση του Κώστα Μπακογιάννη είχε ζητήσει την εκτέλεση του έργου, όπως και την επίβλεψη, αλλά ο τότε υπουργός Χρήστος Σπίρτζης αρνήθηκε, εκχωρώντας μόνο το δικαίωμα χρηματοδότησης για την εκτέλεση του υποτμήματος.
Ιτέα-Άγιος Νικόλαος
Το δεύτερο τμήμα Ιτέα-Αγιος Νικόλαος, με μήκος 28 χιλ. έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο όλες τις γενικές μελέτες χάραξης και όχι τα τεχνικά έργα (σήραγγες).
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του υποτμήματος Ιτέα-Γαλαξίδι είναι 70.000.000. Στο υποτμήμα αυτό έχουν παραληφθεί οι ειδικές μελέτες των τεχνικών και των γεφύρων.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του Γαλαξίδι-Άγιος Νικόλαος είναι 180.000.000 €.
Το τμήμα Ιτέα-Αγιος Νικόλαος έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο μόνο τις γενικές μελέτες και όχι τις ειδικές μελέτες των τεχνικών έργων και σηράγγων. Πλήρως Ώριμο είναι μόνο το τμήμα Ιτέα-Γαλαξίδι, όλα τα άλλα υποτμήματα έχουν προβλήματα ωριμότητας στις ειδικές μελέτες. Ενώ έχει όλες τις απαραίτητες γενικές εγκρίσεις.
Έγκριση της 1ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: “Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-αντίρριο (κατά τμήματα)”, με αριθ. Πρωτ. ΔΥΟ/οικ/7111 14-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών. Έγκριση της 2ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: “Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Aντίρριο (κατά τμήματα)”, με αριθ. Πρωτ. ΔΥΟ/οικ/7171 23-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών. Επίσης έχει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με ΑΔΑ: Β4340-ΞΒΨ σε ισχύ (από 05/10/2012) με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων του έργου: “Βελτίωση του οδικού άξονα Λαμια-Ιτέα-Αντίρριο, ΤΜΗΜΑ: Από τη Χ.Θ. 5+900 (κόμβος προς Αγ. Ευθυμία) έως τη Χ.Θ. 47+400 (κόμβος προς Αυλώνα)” στο νομό Φωκίδας.
Σε κανένα τμήμα του άξονα δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις. Ενώ κανένα τμήμα δεν έχει ενταχθεί σε χρηματοδοτικό εργαλείο.
Άγιος Νικόλαος – Αντίρριο
Για αυτό το τμήμα δεν υπάρχει καν μελέτη. Πρέπει να ενταχθούν και να δημοπρατηθούν όλες οι μελέτες, ώστε να είναι ολοκληρωμένος μελετητικά όλος ο άξονας.
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Κάντε διακοπές με περισσότερη ασφάλεια και άνεση νοικιάζοντας ένα αυτοκίνητο!
Τριχόπτωση και χαρτογράφηση σπίλων: Δύο σημαντικά ζητήματα φροντίδας του δέρματος
Πώς διευκολύνουν την μετακίνηση στην πόλη τα ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ;
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Κάντε διακοπές με περισσότερη ασφάλεια και άνεση νοικιάζοντας ένα αυτοκίνητο!
Τριχόπτωση και χαρτογράφηση σπίλων: Δύο σημαντικά ζητήματα φροντίδας του δέρματος
Πώς διευκολύνουν την μετακίνηση στην πόλη τα ηλεκτρικά ποδήλατα και σκούτερ;
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…
Ελλάδα-Κόσμος
Champions League: Οι ομάδες που προκρίθηκαν στη φάση των «16»
Μπαρτσελόνα, Ντόρτμουντ, Ατλέτικο και Λάτσιο εξασφάλισαν την πρόκριση στα νοκ άουτ του Champions League, …
Δεν νοείται διαγώνιος χωρίς νέα χάραξη και δημιουργία τούνελ τα υπόλοιπα είναι σανός για το λαό της Φωκίδας και τους ψηφοφόρους.