Home Εικόνες Αρχικής Τεράστια καθυστέρηση στην αποκατάσταση της Μητρόπολης
Εικόνες Αρχικής - Περιφέρεια - 16 Σεπτεμβρίου, 2021

Τεράστια καθυστέρηση στην αποκατάσταση της Μητρόπολης

«Βάλτωσε» η συντήρηση

Τεράστια καθυστέρηση στην αποκατάσταση της Μητρόπολης

«Βάλτωσε» η συντήρηση

-Αν και ολοκληρώνεται η αναστύλωση έχουν μείνει μόλις δυο συντηρητές για όλες τις αγιογραφίες του Παπαλουκά!

-Παρότι η καθυστέρηση θίγει την επισκεψημότητα της πόλης, μέχρι στιγμής δεν έχουμε παρέμβαση της Περιφέρειας ή του δήμου Δελφών!

 

Νέα εμπλοκή έχει προκύψει με την αποκατάσταση του Μητροπολιτικού Ναού της Άμφισσας, καθώς αν και το σκέλος της αναστήλωσης του φέροντος οργανισμού οδεύει σε αποπεράτωση, δεν έχει προχωρήσει σχεδόν καθόλου το κομμάτι της συντήρησης των αγιογραφιών Παπαλουκά.

 

Τεράστια και αδικαιολόγητη καθυστέρηση

 

Ειδικότερα, η αναστήλωση του Ναού και κυρίως η αποκατάσταση των αγιογραφιών του Παπαλουκά που είχαν υποστεί σοβαρές ζημιές από την υγρασία είχε διαφανεί από τη δεκαετία του ’70. Αν και η αποκατάσταση του Ναού περιλαμβάνεται σε πάρα πολλά πολιτικά προγράμματα πολιτικών που πέρασαν από την περιοχή. Η προετοιμασία, ένταξη και εκκίνηση του έργου ωστόσο, έγινε από τον Κώστα Μπακογιάννη και την τοπική του ομάδα. Με αντιπεριφερειάρχη το Βαγγέλη Κατσαγούνο και περιφερειακούς Συμβούλους τον Στάθη Κάππο, το Μπάμπη Κατσαρό και την Πέγκυ Αραβαντινού σε διπλό ρόλο, ως ειδική συνεργάτης για τα έργα και περιφερειακή σύμβουλος κατάφεραν να το χρηματοδοτήσουν. Εγκαταστάθηκε ο εργολάβος, όπως και οι συντηρητές, την επιλογή των οποίων έκανε το υπουργείο Πολιτισμού με δική του προκήρυξη. Το κομμάτι της αναστύλωσης του Ναού σε πολύ σύντομο χρόνο θα ολοκληρωθεί και θα αποδοθεί ένα ασφαλές κτίριο στην τοπική κοινωνία και τους χιλιάδες επισκέπτες του Ναού. Το σκέλος της συντήρησης δεν προχώρησε, καθώς από τους πέντε συντηρητές που προσέλαβε με τη διαδικασία της αυτεπιστασίας το υπουργείο, έχουν απομείνει μόλις δυο να αποκαταστήσουν όλο το Ναό.

Η Περιφέρεια που είναι ο χρηματοδότης όλης αυτής της διαδικασίας όφειλε ήδη να έχει επέμβει ζητώντας την ενίσχυση του σκέλους της συντήρησης, δεδομένου ότι η αποκατάσταση έχει ήδη καθυστερήσει αρκετά. Πέρα από την ιερότητα του Ναού για τους πιστούς αποτελεί και πόλο έλξης χιλιάδων επισκεπτών σε ετήσια βάση. Δε μπορεί λοιπόν να συνεχίζει να μένει κλειστός, αφού επηρεάζει σημαντικά την επισκεψημότητα της Άμφισσας.

Θα πρέπει δε να συμπληρώσουμε πως ενώ διαπιστώνεται σημαντική καθυστέρηση, ούτε από την πλευρά του δήμου έχει γίνει μέχρι στιγμής παρέμβαση στην περιφέρεια και το υπουργείο Πολιτισμού!

 

Η Αγιογράφηση της Μητρόπολης από τον Σπ. Παπαλουκά

 

Ο Μητροπολιτικός Ναός της Άμφισσας, νεοβυζαντινός σταυροειδούς τύπου με τρούλο κτίστηκε το 1868, ενώ η Αγιογράφησή του ανατέθηκε πολύ αργότερα κατόπιν πανελλήνιου καλλιτεχνικού διαγωνισμού.  Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού αποτελούνταν από τους Α. Ορλάνδο, Δ. Πικιώνη, Αρ. Ζάχο και Κ. Παρθένη, η οποία και ανέθεσε ομόφωνα το έργο της αγιογράφησης στο νεαρό τότε και ανήσυχο Δεσφινιώτη Ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά. Ο Παπαλουκάς άρχισε την αγιογράφηση το 1927 και την ολοκλήρωσε το 1932.

Ο Σπύρος Παπαλουκάς αγιογράφησε τη Μητρόπολη της Άμφισσας με τη μέθοδο των «Ανθιβόλων». Σχεδίαζε δηλαδή με κάρβουνο και την παραμικρή παράσταση σε χαρτί σε κλίμακα 1:1, τρυπούσε το περίγραμμα του σχεδίου, τοποθετούσε το τρυπημένο χαρτί, «Ανθίβολο» στον τοίχο της Εκκλησίας και με τη χρήση καρβουνόσκονης αποτύπωνε μέσα από τις τρύπες, την παράσταση που είχε ζωγραφίσει στο χαρτί, στον τοίχο του Ναού.

 Η ιδιαιτερότητα και η σημασία του έργου της αγιογράφησης του Μητροπολιτικού Ναού της Άμφισσας από το Σπύρο Παπαλουκά, έγκειται στην πρωτότυπη και τολμηρή γραφή του και στην ελεύθερη πλαστική του ανεξαρτησία.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Η ιστορία των Ανθιβόλων της Μητρόπολης

 

Τα «Ανθίβολα» της Μητρόπολης της Άμφισσας, ο Παπαλουκάς δεν τα κατέστρεψε. Τα φύλαξε ευλαβικά στο υπόγειο του σπιτιού του.  Τον Μάιο του 2000, ο τότε Δήμος Άμφισσας οργάνωσε ένα ιδιαίτερα επιτυχημένο συνέδριο με θέμα το Ζωγράφο Σπύρο Παπαλουκά. Εκεί η αείμνηστος κόρη του Μίνα Παπαλουκά, ανακοίνωσε στον τότε Δήμαρχο κ. Νίκο Φουσέκη την πρόθεσή της να δωρίσει τη συλλογή των «Ανθιβόλων» στο Δήμο Άμφισσας, την οποία τελικά δώρισε επίσημα το Δεκέμβριο του 2001.

Από τότε ξεκίνησε ένας αγώνας δρόμου για την καταγραφή των Ανθιβόλων και την αρχειοθέτησή τους, όπου ο Δήμος ανέθεσε σε μία ομάδα ατόμων την συγκεκριμένη εργασία. Δυστυχώς τα Ανθίβολα δεν βρίσκονταν σε ιδιαίτερα καλή κατάσταση κι έτσι η συντήρηση και ταξινόμησή τους διήρκησε αρκετό χρονικό διάστημα.

Ο «θησαυρός» αυτός που μας άφησε παρακαταθήκη ο  Σπύρος Παπαλουκάς είναι ανυπολόγιστης αξίας, μοναδικός στο είδος του και αποτελείται συνολικά από 349 Ανθίβολα.

 Αφομοιώνοντας όλες τις καταστάσεις των σύγχρονων καλλιτεχνικών τάσεων των αρχών του 20ου αιώνα (Fauves, Nabis, Lubistes και post Impressioniste), ο Παπαλουκάς κατόρθωσε στην αγιογράφηση της Μητρόπολης της Άμφισσας, τη διατύπωση μια ελεύθερης ανάγνωσης της Βυζαντινής Αγιογραφίας, διατηρώντας στο ακέραιο τη βαθειά πνευματικότητα του Ιερού Στοιχείου. Η γόνιμη αφομοίωση των παραδοσιακών αξιών και των σύγχρονων καλλιτεχνικών ανησυχιών των αρχών του 20ου αιώνα, από το Σπύρο Παπαλουκά, που οδήγησαν στην ανανέωση της Βυζαντινής Τέχνης, δυστυχώς δεν βρήκαν αντάξιους συνεχιστές μέχρι σήμερα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Ν.Τριανταφύλλου: “Δεν υπάρχει πρόβλημα με αναισθιολόγους, μετακινείται και νεφρολόγος”

Ν.Τριανταφύλλου: “Δεν υπάρχει πρόβλημα με αναισθιολόγους, μετακινείται και νεφρολόγο…