«Καθυστερημένο» και αυτό το έργο
Από τον 11/2021 είχε εγκατασταθεί ο εργολάβος στο λιμάνι Ιτέας
«Καθυστερημένο» και αυτό το έργο
-Αν και αλληλοσυγχαίρονται οι διαχειριστές του, στην πραγματικότητα έχουν τεράστιες ευθύνες για
τις καθυστερήσεις.
-«Μια σειρά από έργα θα δώσουν μία άλλη οπτική στην περιοχή μας, όσον αφορά στην τουριστική ανάπτυξη», δηλώνει η πρόεδρος της Λιμενικής Επιτροπής Σ.Αναγνωστάκου.
Η δήλωση της Προέδρου κ.Σ.Αναγνωστάκου
Με την έναρξη του μεγάλου έργου της εκβάθυνσης και επέκτασης του λιμένα Ιτέας, Π/Υ 6,2 εκ. Ευρώ, του πρώτου έργου μετά από πολλά χρόνια στην πόλη μας, ξεκινά μία σειρά από έργα που θα αναμορφώσουν όλο το παραλιακό μέτωπο Ιτέας και Κίρρας δίνοντας μία άλλη οπτική στην περιοχή μας, όσον αφορά στην τουριστική ανάπτυξη. Η στήριξη από την κυβέρνηση και η συνεργασία μας με την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας έχει αρχίσει και αποδίδει και τα αποτελέσματα είναι εμφανή. Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά τους συνεργάτες μας στη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της ΠΕ Φωκίδας γιατί πέρα από το υπαλληλικό τους καθήκον, συμμερίζονται το όραμά μας για την ανάπτυξη της πόλης μας και καθημερινά υπερβαίνουν εαυτόν. Καλή αρχή στις εργασίες, με τα ελάχιστα δυνατά προβλήματα. Εύχομαι ταχεία παράδοση του έργου και κατόπιν γρήγορη αξιοποίηση του από το Λιμενικό Ταμείο Ν. Φωκίδας.
Το βαρύ ιστορικό του έργου,
οι καθυστερήσεις, οι ευθύνες και
οι υπαίτιοι που αλληλοσυγχαίρονται
Σε φάση εγκατάστασης βρισκόταν ο εργολάβος του λιμανιού από το Νοέμβριο του 2021, αν και ευτήχησε να ξεκινήσει προ δυο ημερών μετά βαϊων, κλάδων και αλληλοεπαίνων ανάμεσα σε αυτούς που ευθύνονται για τις τεράστιες καθυστερήσεις στο έργο με προϋπολογισμό 6,2 εκ ευρώ, τη μελέτη του οποίου έχει δωρίσει η IMERYS Βωξίτες.
Το έργο με δικαιούχο τη Λιμενική Επιτροπή χρηματοδοτεί η περιφέρεια με 6,2 εκ ευρώ, ενώ τη μελέτη έχει δωρίσει η IMERYS Βωξίτες. Εντάχθηκε το 2018 και έφτασε στο 2023 να λάβει όλες τις εγκρίσεις και αδειοδοτήσεις για να ξεκινήσει η κατασκευή του το Φεβρουάριο του 2024!
Σημεία σταθμός της προετοιμασίας
του έργου
Το έργο στο λιμάνι επιδίωκαν οι τοπικοί φορείς για δώσει λύσεις σε μια σειρά προβλήματα. Το κόστος εκπόνησής των μελετών καλύφθηκε από την ΕΛΜΙΝ Βωξίτες και έγινε δωρεά στο Λιμενικό Ταμείο, ενώ οι μελέτες έδειξαν προϋπολογισμό έργου 6 εκ ευρώ.
Μετά την ολοκλήρωσή τους οι μελέτες εστάλησαν στο υπουργείο για έγκριση, το οποίο και «ανακάλυψε» στις 26-6-18 πως θα έπρεπε να κάνουν Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και για τη μαρίνα, την οποία είχε το ΤΑΙΠΕΔ και προετοίμαζε το φάκελό της για να τη βγάλει στον «αέρα». Η Περιφέρεια που χρηματοδοτεί το έργο και υποστηρίζει τεχνικά το Λιμενικό Ταμείο τους απαντά στις 30/7/18 επιχειρηματολογώντας γιατί δεν χρειάζεται να καλυφθεί περιβαλλοντικά και η μαρίνα. Έξι μήνες μετά και συγκεκριμένα στις 30/1/2019, το υπουργείο συμφωνεί με την περιφέρεια να προχωρήσει η διαδικασία χωρίς τη μαρίνα.
Στο μεταξύ όμως, ο Κορινθαικός έγινε NATURA και απαιτήθηκε ειδική οικολογική αξιολόγηση, η σύνταξη της οποίας ορίζεται κατά μέσο όρο σε ένα εξάμηνο και περί τις 10 με 15.000 ε.
Στη δική μας περίπτωση απαιτήθηκε χρόνος που ξεπέρασε τα δυο έτη, μέχρι να παραδοθεί η οικολογική αξιολόγηση.
Στις 23/4/2019 με νέα επιστολή της αρμόδιας υπηρεσίας ζητείται και ακτομηχανική μελέτη. Η περιφέρεια τεκμηριώνει σε έγγραφό της γιατί δε χρειάζεται ακτομηχανική μελέτη και το υπουργείο αποδέχεται τους ισχυρισμούς.
Η ένταξη του έργου
Στο περιφερειακό συμβούλιο της Πέμπτης 28/02/2019, με το 18ο θέμα με τίτλο: «Έγκριση πρότασης τροποποίησης με προέγκριση της ΣΑΕΠ066 του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) έτους 2019 της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.», της ημερησίας διάταξης, εντάχθηκε η χρηματοδότηση στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του έργου: ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΙΤΕΑΣ, ύψους 6.200.000 ευρώ.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά Λιμανιού
Η μελέτη λιμενικών έργων για την αναβάθμιση του υφιστάμενου προβλήτα του Λιμένα Ιτέας στο Νομό Φωκίδας αποσκοπεί στη δημιουργία μετώπου παραβολής επαρκούς μήκους και με ωφέλιμο βάθος αυξημένο σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παραβολής όλων των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν στην Ιτέα. Σήμερα μόνο τα μικρότερα κρουαζιερόπλοια και μόνο στη δυτική παρειά της προβλήτας μπορούν να δέσουν, ενώ τα μεγαλύτερα εξ αυτών παραμένουν αγκυροβολημένα επ’ αγκύρα.
Ο σχεδιασμός του έργου έχει λάβει υπόψη την συμβατική τεχνολογία κατασκευής του υφιστάμενου, τις παθογένειες του λιμένα, τις ανάγκες εξυπηρέτησης του, την εν εξέλιξη δυνατότητά, το μικρό και απαγορευτικό για πρόσδεση υφιστάμενο βάθος, τη γειτνίαση του με τον κυματοθραύστη και την είσοδο της μαρίνας Ιτέας. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη διαμόρφωση νέου μετώπου παραβολής μήκους 120μ σε απόσταση 12μ από το υφιστάμενο ανατολικό μέτωπο του προβλήτα. Το μέτωπο αυτό υλοποιείται με την κατασκευή γεφυρώματος επί πασσάλων, που υποδιαιρείται σε 6 επι μέρους τμήματα στατικώς ανεξάρτητα μεταξύ τους για λόγους βελτίωσης στατικής λειτουργίας. Το νέο μέτωπο θα φέρει προς το ανατολικό όριό του τις δέστρες για την πρόσδεση του σκάφους και επίσης θα φέρει ελαστικούς προσκρουστήρες σε ολόκληρο το μήκος του για την ασφαλή πλαγιοδέτηση. Θα φέρει επίσης και πρόσθετες δέστρες για την εξυπηρέτηση σκαφών διαφορετικού τύπου και μήκους. Το νότιο άκρο του γεφυρώματος θα προεξέχει κατά 20μ από το προς τη θάλασσα άκρο του υφιστάμενου προβλήτα. Το μήκος του μετώπου επιτρέπει την αποβίβαση/επιβίβαση τουλάχιστον από οποιαδήποτε θύρα ευρίσκεται στο πρόσθιο μισό της πλευράς του κρουαζιεροπλοίου.
Σε απόσταση 30μ από το νότιο άκρο του νέου μετώπου κατασκευάζεται νησίδα επί πασσάλων διαστάσεων 20Χ12μ, με προέκταση του γεφυρώματος που προαναφέρθηκε. Η νησίδα αυτή θα φέρει δέστρες πρόσδεσης και επίσης ελαστικούς προσκρουστήρες. Η επικοινωνία της νησίδας με το γεφύρωμα θα γίνει με μεταλλική πεζογέφυρα πλάτους 1,5μ που θα τοποθετηθεί για το σκοπό αυτό. Διευκρινίζεται ότι δεν προβλέπεται κυκλοφορία επιβατών σε αυτή την πεζογέφυρα αλλά μόνον του προσωπικού του σκάφους ή του λιμένα για τις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων.
Το γεφύρωμα σε συνδυασμό με τη νησίδα αυτή δημιουργεί ένα νοητό μέτωπο παραβολής ολικού μήκους 170μ.
Επισημαίνεται ότι το νέο μέτωπο (γεφύρωμα και νησίδα) είναι στατικός ανεξάρτητο από τον υφιστάμενο προβλήτα και παραλαμβάνει το σύνολο των δυνάμεων παραβολής και πρόσδεσης του πλοίου, έτσι ώστε η νέα λιμενική υποδομή να μην εξαρτάται ουσιωδώς από την αντοχή και στατική επάρκεια του υφιστάμενου προβλήτα. Τέλος για την πρόσδεση του πλοίου προς τα νότια προβλέπεται πλωτό ναύδετο που δημιουργείται σε κατάλληλη θέση νοτιότερα, κυρίως για την καλύτερη εξυπηρέτηση των μεγαλύτερων πλοίων. Το πλωτό ναύδετο θα αγκυρωθεί στον πυθμένα με χαλύβδινη αλυσίδα και με χρήση τεχνητών ογκόλιθων αγκύρωσης από άοπλο σκυρόδεμα.
Για την εξασφάλιση του αναγκαίου βάθους εξυπηρέτησης των προβλεπόμενων πλοίων θα απαιτηθεί εκσκαφή του πυθμένα στο χώρο ανατολικά του προβλήτα μέχρι την ισοβαθή των 10μ.
Πορεία της Μελέτης και Λήξη
της Περιβαλλοντικής Εμπλοκής
Ολοκληρώθηκε η σύνταξη της μελέτης το Μάιο του 2018 μετά από αναλυτική βυθομέτρηση, αδειοδότηση της γεωτεχνικής έρευνας, υλοποίησης των γεωτεχνικών ερευνών με γεωτρύπανα τόσο εδάφους όσο και πλωτών, ανάλυση εργαστηριακών δειγμάτων, σύνταξη της γεωλογικής μελέτης, σχεδίαση των λιμενικών έργων, σύνταξη περιβαλλοντικής μελέτης, σύνταξη οριστικής μελέτης και σύνταξη τευχών δημοπράτησης. Ο προϋπολογισμός της μελέτης δίνει έργο 6.000.000 ευρώ.
Ακολούθησε το Μάιο του 2018 η δύσκολη περιβαλλοντική αδειοδότηση, όπου το Τμήμα Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Λαμία με ένα παράλογο έγγραφο της, με αριθμό 1621/75946/26-06-2018, απάντησε ότι θα πρέπει να γίνει νέα περιβαλλοντική μελέτη που να περιλαμβάνει και τη Μαρίνα Ιτέας εξαιτίας της γειτνίασή της με το Λιμένα.
Η Περιφέρεια απάντησε άμεσα και τεκμηριωμένα ότι οι μαρίνες έχουν ξεχωριστό νομοθετικό πλαίσιο, ότι βρίσκεται στο ΤΑΙΠΕΔ και ότι συντάσσεται από αυτό επενδυτική μελέτη που θα απαιτήσει νέα και ξεχωριστή περιβαλλοντική αδειοδότηση. Μετά από διαλογική συζήτηση με τη Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΠΣΕ έλαβε τη σύμφωνη γνώμη τους, ώστε να προχωρήσει το ένα έργο ξεχωριστά από το άλλο. Αυτή η διαφωνία όμως είχε κόστος σε χρόνο.
Το έργο αποσκοπεί στη δημιουργία μετώπου παραβολής επαρκούς μήκους και με ωφέλιμο βάθος αυξημένο σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση του λιμανιού, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παραβολής όλων των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν στην Ιτέα.
Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται:
1.Κατασκευή γεφυρώματος επί πασσάλων για τη δημιουργία νέου μετώπου παραβολής.
2.Κατασκευή νησίδας επί πασσάλων σε απόσταση 30μ. από το νότιο άκρο του γεφυρώματος.
3.Κατασκευή μεταλλικής πεζογέφυρας για την επικοινωνία της νησίδας με το γεφύρωμα.
4.Κατασκευή πλωτού ναύδετου, το οποίο θα αγκυρωθεί σε τεχνητούς ογκόλιθους.
5.Εκσκαφή του πυθμένα για την εξασφάλιση του αναγκαίου βάθους στην περιοχή του μετώπου παραβολής και του χώρου ελιγμών των πλοίων.
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…