Home Δήμος Δελφών Η πρόταση της δημοτικής αρχής για το Γαλαξίδι
Δήμος Δελφών - 4 Σεπτεμβρίου, 2020

Η πρόταση της δημοτικής αρχής για το Γαλαξίδι

 Συνεχείς συζητήσεις τα τελευταία χρόνια, σχετικά με τα προβλήματα κυκλοφορίας και στάθμευσης κυρίως της παραλιακής ζώνης, αύξησης της Τουριστικής κίνησης, ανάδειξης του πλούσιου πολιτιστικού αποθέματος αλλά και εξέλιξης της πόλης, ώστε να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες της, μας έδωσαν το έναυσμα να σχεδιάσουμε, να προτείνουμε, να οραματιστούμε, να ξεκινήσουμε το διάλογο.

Δήμος Δελφών, Λιμενικό ταμείο Γαλαξειδίου και Τοπικό συμβούλιο Γαλαξειδίου συναποφασίσαμε να ξεκινήσουμε μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση όλης της πόλης.

Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει κατά κύριο λόγο τη χερσαία και τη θαλάσσια ζώνη, όμως συνεκτιμά και τις σημαντικές παρεμβάσεις που απαιτούνται στο υπόλοιπο τμήμα της πόλης, είτε εντός σχεδίου, είτε εκτός σχεδίου αυτής, αφού αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο. Η μελέτη έχει λάβει υπ’ όψιν της τις σημαντικές μελέτες που έχουν εκπονηθεί κατά το παρελθόν, έχει συγκεντρώσει σε ψηφιακή μορφή όλη την ‘πληροφορία’ που υπάρχει για τις περιοχές παρέμβασης και έχει αναλυτικές προτάσεις για καθεμιά περιοχή.

   Στόχος του συνολικού σχεδιασμού είναι η διαμόρφωση ξεκάθαρης πρότασης για το πως φαντάζονται οι πολίτες του Γαλαξειδίου την πόλη τους τα επόμενα χρόνια, με σεβασμό στη φυσιογνωμία της πόλης, σε συνεργασία με το ΥΠΠΟΑ και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδας, με σεβασμό στο περιβάλλον και σύμφωνα με τις σύγχρονες αρχές σχεδιασμού και προσβασιμότητας ΑΜΕΑ. Με αυτές τις διαδικασίες θα δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για συντομότερη ωρίμανση ειδικών μελετών και εξεύρεση χρηματοδοτικών εργαλείων, σε συνεργασία με την περιφέρεια και την κυβέρνηση.

 

 

Σύντομη περιγραφή της  πρότασης ανάπλασης

 

Η πρόταση ανάπλασης αφορά την Χερσαία Ζώνη Λιμένα Γαλαξειδίου που  αναπτύσσεται κατά μήκος των δυο λιμένων αυτών της Αγοράς και του Χηρόλακα.

 

Λιμένας Αγοράς

 

Οδός προς Πέρα Πάντα

Στο τμήμα της χερσαίας ζώνης λιμένα που βρίσκεται μεταξύ της πλατείας Μάμα και της Πέρα Πάντας διατηρείται ο υφιστάμενος προβλήτας και ο διπλής κατεύθυνσης δρόμος μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας (μέγιστη ταχύτητα 30χλμ.) με προτεραιότητα το ποδήλατο. Για να επιτευχθεί αυτό θα τοποθετηθεί οριζόντια και κάθετη σήμανση. Στην πλευρά του δάσους θα δημιουργηθεί νέο πεζοδρόμιο όπου δεν υπάρχει. Κατά μήκος του δρόμου και στις δυο πλευρές θα υπάρχουν θέσεις στάθμευσης εκτός από τα σημεία μπροστά από τα δύο μαγαζιά. Αμέσως μετά το δημοτικό κτίριο και μέχρι το πρώτο κατάστημα παράλληλα με τον δρόμο δημιουργείται ένας επιπλέον χώρος στάθμευσης 12 οχημάτων εκ των οποίων τα δύο ΑΜΕΑ όπως και μιας θέσης στάθμευσης για ένα όχημα πυροσβεστικής. Το σύνολο των θέσεων στάθμευσης θα είναι 50 εκ των οποίων 4 θέσεις ΑΜΕΑ. Σε επιλεγμένες θέσεις στάθμευσης θα προβλέπεται και η παροχή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Ανά τακτά διαστήματα θα δημιουργηθούν διαβάσεις πεζών εξοπλισμένες με ράμπες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση ατόμων μειωμένης κινητικότητας. Τέλος κοντά στο δημοτικό κτίριο θα κατασκευασθεί υπογειοποιημένος κάδος απορριμμάτων και σημείο ανακύκλωσης χαρτιού – πλαστικού – μετάλλου- γυαλιού.

Πλατεία Μάμα

Η πλατεία Μάμα βρίσκεται στην καρδιά του Λιμανιού της Αγοράς και φιλοξενεί καθημερινά πλήθος οικογενειών και ιδιαίτερα μικρών παιδιών αλλά και πολλών εκδηλώσεων. Προτείνεται η αλλαγή της διέλευσης του δρόμου πλευρικά του προβλήτα προκειμένου να πετύχουμε ευκολότερη κυκλοφορία των οχημάτων αφού δημιουργείται μόνο μια διασταύρωση σε σχέση με τις δύο σε μικρή απόσταση που υπάρχουν σήμερα. Οι γωνίες αμβλύνονται για την διευκόλυνση στροφής και των μεγάλων οχημάτων. Η νέα χάραξη δημιουργεί ένα νέο ευρύτερο χώρο κοντά στην θάλασσα, η μεταφορά του ρολογιού που αυτή την στιγμή υπάρχει στην πλατεία  σε αυτό το σημείο και η δημιουργία ενός ενιαίου καθιστικού γύρω από αυτό και με θέα την θάλασσα δίνει μια νέα δυναμική στο χώρο καθιστώντας τον σαν σημείο συνάντησης. Αφαιρείται το σιντριβάνι προκειμένου να έχουμε μια ενιαία πλατεία και μεταφέρονται τα δυο αγάλματα Νικολάου Μάμα και Ιωάννη Μητρόπουλου σε περίοπτες θέσεις. Η περιοχή της παιδικής χαράς μεγαλώνει ενώ θα σηματοδοτηθεί και η είσοδος της δημοτικής σπηλιάς. Κατά μήκος της ακτής Οιάνθης δεν θα επιτρέπεται η στάθμευση των οχημάτων  παρά μόνο η αποβίβαση και επιβίβαση. Ανάμεσα στα δυο τμήματα της πλατείας εκατέρωθεν του δρόμου θα δημιουργηθεί διεύρυνση του οδοστρώματος για την δημιουργία 10 θέσεων στάθμευσης εκ των οποίων 4 ΑΜΕΑ. Το τμήμα του δρόμου που βρίσκεται ανάμεσα στα δυο τμήματα της πλατείας θα πλακοστρωθεί με το ίδιο υλικό με αυτό της πλατείας ώστε να δίνει την αίσθηση ενός ενιαίου χώρου. Η προσβασιμότητα ατόμων μειωμένης κινητικότητας  και ατόμων με παιδικά καροτσάκια εξασφαλίζεται σε κάθε σημείο της πλατείας.

 

 

Ακτή Οιάνθης

Κατά μήκος της Οδού Οιάνθης διατηρείται ο υφιστάμενος προβλήτας και εξοπλίζεται με νέα pillars. Ανάμεσα σε αυτό και το νέο πεζοδρόμιο που κατασκευάζεται προς την πλευρά των καταστημάτων ο μονής κατεύθυνσης δρόμος μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας (μέγιστη ταχύτητα 30χλμ.) με προτεραιότητα το ποδήλατο, προστίθενται ποδηλατόδρομος αποκλειστικής χρήση με κατεύθυνση αντίθετη με αυτή της ροής των οχημάτων. Με αυτό τον τρόπο πετυχαίνουμε  την ασφαλή κίνηση ποδηλάτων και προς τις δυο κατευθύνσεις. Η ζώνη μεταξύ δρόμου και προβλήτα μπορεί να λειτουργήσει σαν χώρος στάθμευσης ή φορτοεκφόρτωσης αλλά και περιοχής ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων ανάλογα με τις ανάγκες. Ανά τακτά διαστήματα θα δημιουργηθούν διαβάσεις πεζών εξοπλισμένες με ράμπες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση ατόμων μειωμένης κινητικότητας. Σε επιλεγμένες θέσεις στάθμευσης θα προβλέπεται και η παροχή φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Στο τμήμα της οδού μεταξύ Μόλου και Ναυτικού Ομίλου το πεζοδρόμιο παραμένει το υφιστάμενο ενώ κατά μήκος της οδού θα υπάρχουν 10 θέσεις στάθμευσης. Τέλος κοντά κάτω από τον αρχαιολογικό χώρο  θα κατασκευασθούν υπογειοποιημένοι κάδοι απορριμμάτων και σταθμός ανακύκλωσης χαρτιού – πλαστικού – μετάλλου- γυαλιού για την εξυπηρέτηση των σκαφών. Στην περιοχή κάτω από τον αρχαιολογικό χώρο θα γίνει συντονισμός με την μελέτη που εκπονείται για την ανάδειξη του από την Εφορία Αρχαιοτήτων.

 

 

Πλωτές εξέδρες

Στο Λιμάνι της αγοράς θα τοποθετηθούν πλωτές εξέδρες σε θέσεις που θα αποφασιστούν σε συνεργασία με λιμενολόγο μετά από την επεξεργασία των αποτελεσμάτων των βυθομετρήσεων και της απομάκρυνσης φερτών υλικών. Οι θέσεις που παρουσιάζονται είναι ενδεικτικές. Προτείνεται η σύνδεση των δυο πλευρών του λιμένα στο ύψος του πρώτου καταστήματος της Πέρα Πάντας με την χρήση επίσης πλωτής εξέδρας που θα αποτελείται από δύο επίπεδα τμήματα που θα ενώνονται με ένα καμπύλο υπερυψωμένο τμήμα που θα επιτρέπει την διέλευση μικρών σκαφών. 

 

 

Περιοχή Ναυτικού Ομίλου

Επέκταση του υφιστάμενου προβλήτα για την δημιουργία καταφυγίου μικρών σκαφών και την διευκόλυνση λειτουργίας του Ναυταθλητικού Ομίλου που θα στεγαστεί στο παρακείμενο ισόγειο κτίριο ενώ στο 1ο όροφο θα εγκατασταθεί ο φορέας διαχείρισης λιμένα Γαλαξειδίου.

Στο τμήμα της οδού Οιάνθης πάνω από τον Ναυτικό Όμιλο και προς την μεριά των κτισμάτων κατασκευάζεται νέο πεζοδρόμιο για την απρόσκοπτη κυκλοφορία των πεζών. Ο μονής κατεύθυνσης δρόμος μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας (μέγιστη ταχύτητα 30χλμ.) με προτεραιότητα το ποδήλατο.

 

 

Πλατεία Κάβου- φαρος

Η πλατεία του Κάβου είναι ένας ιδιαίτερος χώρος μιας και τοποθετημένη σε ύψος 7 μέτρων πάνω από την επιφάνεια της θάλασσα έχει οπτική και στα δυο λιμάνια της Αγοράς και του Χηρόλακα. Τα δένδρα που υπάρχουν παρέχουν σκιά ακόμη και τις καυτές καλοκαιριάτικες μέρες στους περιπατητές. Εκτός όμως από σημείο ηρεμίας και στοχασμού φιλοξενεί και πολλές πολιτιστικές εκδηλώσεις γι’ αυτό και προτείνεται η μεταφορά του αγάλματος του Ευθύμιου Βλάμη περιμετρικά της πλατείας προκειμένου να μπορεί να φιλοξενεί μεγαλύτερο αριθμό θεατών με ανεμπόδιστη ορατότητα. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί ώστε να είναι προσβάσιμη απόάτομα μειωμένης κινητικότητας. 

 

 

Λιμένας Χηρόλακα

 

 

Ακτή Οιάνθης

Κατά μήκος της ακτής Οιάνθης στην περιοχή του Χηρόλακα προς τη θάλασσα κατασκευάζεται νέο πεζοδρόμιο για την απρόσκοπτη κυκλοφορία των πεζών.  Θα προστεθούν φωτιστικά σώματα και παγκάκια σε όλο του το μήκος.Ο μονής κατεύθυνσης δρόμος μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας (μέγιστη ταχύτητα 30χλμ.) με προτεραιότητα το ποδήλατο. Προς την πλευρά των κτισμάτων διαμορφώνεται νέο πεζοδρόμιο και όπου το πλάτος το επιτρέπει θέσεις στάθμευσης. Ανά τακτά διαστήματα θα δημιουργηθούν διαβάσεις πεζών εξοπλισμένες με ράμπες που θα διευκολύνουν την πρόσβαση ατόμων μειωμένης κινητικότητας. Κατά μήκος των δυο αρχαιολογικών  χώρων θα γίνει συντονισμός με την μελέτη που εκπονείται για την ανάδειξη τους από την Εφορία Αρχαιοτήτων.

 

Πλατεία Χηρόλακα

Η πλατεία του Χηρόλακαέχει ιδιαίτερα προνομιακή θέση μιας και η μια της πλευρά αποτελεί και τον προβλήτα του λιμένα του Χηρόλακα. Εκτός από τους περιπατητές που σταματούν στα παγκάκια του προβλήτα για να απολαύσουν το υπέροχο τοπίο φιλοξενεί εφήβους και νέους που λόγω της έλλειψης  χώρων άθλησης μέσα στον ιστό της πόλης συγκεντρώνονται στην πλατεία. Για να δώσουμε ζωή στην πλατεία και να καλύψουμε τις ανάγκες των παιδιών προτείνομαι την κατασκευή μονής μπασκέτας και γηπέδου ποδοσφαίρου 3Χ3 με περιμετρική περίφραξη ασφαλείας, τοποθέτηση υπαίθριων οργάνων γυμναστικής, κατασκευή μικρής παιδικής χαράς με υπαίθριο κιόσκι και μικρής πίστας skateboard. Η προσβασιμότητα ατόμων μειωμένης κινητικότητας  και ατόμων με παιδικά καροτσάκια εξασφαλίζεται σε κάθε σημείο της πλατείας. Στην γωνία της οδού Νεωρίου θα κατασκευασθούν υπογειοποιημένοι κάδοι απορριμμάτων και σταθμός ανακύκλωσης χαρτιού – πλαστικού – μετάλλου- γυαλιού για την εξυπηρέτηση των κατοίκων.

Ο διπλής κατεύθυνσης δρόμος μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας (μέγιστη ταχύτητα 30χλμ.) με προτεραιότητα το ποδήλατο. Περιμετρικά της πλατείας υπάρχουν θέσεις στάθμευσης ενώ το ανοιχτό αυλάκι στο πλάι της πλατείας να καλυφθεί και θα τοποθετηθούν φρεάτια.

 

 

Οδός Νεωρίου

Κατά μήκος της οδού προς τη θάλασσα κατασκευάζεται νέο πεζοδρόμιο για την απρόσκοπτη κυκλοφορία των πεζών. Ο μονής κατεύθυνσης δρόμος μετατρέπεται σε ήπιας κυκλοφορίας (μέγιστη ταχύτητα 30χλμ.) με προτεραιότητα το ποδήλατο.

 

Περιοχή Καρνάγιου – Πλωτές εξέδρες

Επέκταση του υφιστάμενου προβλήτα και κυματοθραύστη ανατολικά ώστε να δημιουργηθεί απάνεμο σημείο φιλοξενίας σκαφών. Εξοπλισμός του προβλήτα με δίκτυα, παροχές και καθιστικά. Θα τοποθετηθούν πλωτές εξέδρες σε θέσεις που θα αποφασιστούν σε συνεργασία με λιμενολόγο μετά από την επεξεργασία των αποτελεσμάτων των βυθομετρήσεων και της απομάκρυνσης φερτών υλικών. Οι θέσεις που παρουσιάζονται είναι ενδεικτικές.

 

 

Κυκλοφοριακή μελέτη – Χώροι στάθμευσης

 

 

Η ανάγκη εκπόνησης κυκλοφοριακής μελέτης είναι απαραίτητη τόσο για την Χερσαία Ζώνη Λιμένα όσο και για όλο τον οικισμό. Η στάθμευση αλλά και η κυκλοφορία κατά μήκος της Χερσαίας Ζώνης είναι δύσκολη κατά την διάρκεια όχι μόνο των καλοκαιρινών μηνών αλλά και άλλων ημερών του χρόνου δημιουργώντας πολλές φορές εκνευρισμό ή και κίνδυνο τόσο σε οδηγούς όσο και σε περιπατητές και ποδηλάτες. Η πρόταση να βρεθούν χώροι στάθμευσης στις εισόδους της πόλης ώστε να αποσυμφορηθεί η  παραλιακή οδός  αλλά και όλη η πόλη είναι σε εξέλιξη.

Η κατασκευή ενός περιφερειακού δρόμου διπλής κατεύθυνσης που θα σε οδηγεί από την εθνική οδό Ναυπάκτου – Ιτέας  στο Κεντρί σε συνδυασμό με τη δημιουργία δημοτικού χώρου στάθμευσης στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου χωρητικότητας 150 θέσεων

 

θα δώσει την δυνατότητα σε:

Μονοδρόμηση της οδού Ακτή Οιάνθης με κατεύθυνση από εθνική οδό Ναυπάκτου – Ιτέας  προς την παραλία. Ο δρόμος σήμερα είναι διπλής κατεύθυνσης μιας και αποτελεί την μοναδική είσοδο και έξοδο των πούλμαν και των μεγάλων οχημάτων με κατεύθυνση την παραλία, την Σχολή Τουριστικών Επαγγελμάτων και του Βιολογικού Καθαρισμού.  Η στενότητα του δρόμου και τα παρκαρισμένα οχήματα κατά μήκος του είναι συχνά υπεύθυνα για την ακινητοποίηση οχημάτων.

Μονοδρόμηση της οδού από την πλατεία Μάμα προς Κεντρίκαι δυνατότητα δημιουργίας και ποδηλατόδρομου αποκλειστικής χρήσης. Ο δρόμος σήμερα είναι διπλής κατεύθυνσης και ιδιαίτερα στο τμήμα του μέσα στο δάσος, τις ημέρες που η επισκεψιμότητα της πόλης είναι μεγάλη, η στενότητα του δρόμου και τα παρκαρισμένα οχήματα κατά μήκος του είναι συχνά υπεύθυνα για την ακινητοποίηση οχημάτων με αποτέλεσμα την παρεμπόδιση της εύρυθμης κυκλοφορίας. Ο δρόμος αυτός αποτελεί  την μοναδική πρόσβαση Πυροσβεστικού οχήματος περιμετρικά του δάσους.

Πρόσβαση από δυο οδούς περιμετρικά του δάσους σε περίπτωση φωτιάς και δυνατότητα διαφυγής των οχημάτων σε περίπτωση εκκένωσης.

Απευθείας τροφοδοσία και αποκομιδή των κτιρίων της Σχολής Τουριστικών Επαγγελμάτων και του Βιολογικού Καθαρισμού χωρίς διέλευση από την πόλη και την παραλία.

Πρόσβαση των τουριστικών λεωφορείων από εθνική οδό Ναυπάκτου – Ιτέας μέσω της οδού Ακτή Οιάνθης,  αποβίβαση – επιβίβαση των τουριστών και απομάκρυνσή τους μέσω της οδού προς Κεντρί και του Περιφερειακού δρόμο στον ορισμένο χώρο στάθμευσης.

Απαγόρευση της κυκλοφορίας στην Ακτή Οιάνθης από την πλατεία Μάμα έως την οδό Αγίου Νικολάου και πεζοδρόμησή της όταν απαιτείται. Η ύπαρξη περιφερειακού δρόμου επιτρέπει την κίνηση των εισερχόμενων στην παραλία οχημάτων από το κέντρο της πόλης μέσω τη οδού Νικ. Μάμα και από την εθνική οδό Ναυπάκτου – Ιτέας μέσω της  οδού Ακτή Οιάνθης προς την παραλία και η έξοδός του από αυτήν μέσω του περιφερειακού.

Ο χώρος στάθμευσης είναι σε απόσταση 300 μέτρων από την παραλία μέσω του μονοπατιού και θα υπάρξει μέριμνα για την μεταφορά των επιβατών των οχημάτων με τουριστικό τρενάκι ή μικρά λεωφορεία του δήμου.

Πρόσβαση στον «Μύλο» Ιστορικό και Διατηρητέο Μνημείο και δυνατότητα ανάδειξης και αξιοποίησής του.

Ανάδειξη του Διεθνούς Μνημείου της Γυναίκας του Ναυτικού.

Η κατασκευή του συγκεκριμένου χώρου στάθμευσης μπορεί να πραγματοποιηθεί μόνο σε συνδυασμό με τον περιφερειακό δρόμο.

 Ο συνολικός σχεδιασμός της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα Γαλαξειδίου έγινε με γνώμονα την όσο το δυνατόν απρόσκοπτη και ασφαλή κίνηση των πεζών και ιδιαίτερα των ατόμων μειωμένης κινητικότητας. Η μετατροπή των δρόμων σε ήπιας κυκλοφορίας με προτεραιότητα στο ποδήλατο και η κατασκευή ποδηλατόδρομων αποκλειστικής χρήσης όπου αυτό είναι εφικτό αναβαθμίζει την παραλιακή ζώνη αλλά και όλο το Γαλαξείδι.

 

Η προσπάθεια αποτελεί ένα πρώτο βήμα δημιουργίας μιας ενιαίας διαδρομής σε όλο το μήκος της Χερσαίας Ζώνης Λιμένα για τον πεζό και τον ποδηλάτη περιορίζοντας όσο γίνεται την κυκλοφορία των αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών.

 

Όραμα μας είναι η επέκταση αυτής της διαδρομής προς την παραλία του Γιάννακη στην μια κατεύθυνση και προς την παραλία του Καλαφάτη μετά από την διάνοιξη δρόμου περίπου 300 μέτρων που υπολείπεται στην άλλη κατεύθυνση σε συνδυασμό με την διαμόρφωση της παραλίας του Προφήτη Ηλία.  

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Τι είναι το περίφημο Ασιατικό Handicap και γιατί πρέπει να το γνωρίζετε ενόψει Euro 2024

Καθώς μετράμε τις εβδομάδες και τις ημέρες για την έναρξη του Ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδ…