Home Κοινωνικοί φορείς “Επιδημία” στη Φωκίδα
Κοινωνικοί φορείς - 4 Ιανουαρίου, 2021

“Επιδημία” στη Φωκίδα

Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται αυτό το διάστημα καθώς σύμφωνα με δεκάδες καταγγελίες τα τηλέφωνα –κυρίως τα σταθερά- στη Φωκίδα έχουν πάρει φωτιά από κλήσεις απάτη, που προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

 

Το πρόβλημα είναι πως ενώ το φαινόμενο είναι σε έξαρση, οι πολίτες δεν ξέρουν τι να κάνουν για να προστατευτούν και ζητούν την προσοχή των αρμοδίων υπηρεσιών και κυρίως της Αστυνομίας! Αλλά  όπως μας λένε, όσοι έχουν κάνει καταγγελία, δεν έχουν βρει καμιά ανταπόκριση μέχρι στιγμής με αποτέλεσμα η ανησυχία να κορυφώνεται.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στην εφημερίδα μας αστυνομικοί της τοπικής διεύθυνσης    η προσοχή μας πρέπει να είναι στραμμένη στο συγκεκριμένο φαινόμενο και να μη χαλαρώνουμε διότι ενδεχομένως να αποσκοπούν στην απόσπαση χρημάτων ‘η κάποιων πολύτιμων προσωπικών στοιχείων από τους πολίτες που δέχονται τις τηλεφωνικές κλήσεις.

Οι ίδιες πηγές τονίζουν στην εφημερίδα μας ότι παρόμοιες κλήσεις που έγιναν κατά το παρελθόν αποσκοπούσαν στην απόσπαση προσωπικών στοιχείων και για αυτό η προσοχή και τούτη τη φορά πρέπει να είναι αυξημένη.

 

Κλασικές απάτες μέσω

 τηλεφώνου

 

Η πιο κλασική απάτη μέσω τηλεφώνου είναι το λεγόμενο phishing (ψάρεμα στα ελληνικά) και είναι στην ουσία η προσπάθεια ενός απατεώνα να αποσπάσει ευαίσθητες προσωπικές πληροφορίες από κάποιο επίδοξο θύμα, προσποιούμενος ότι είναι κάποιος άλλος.

Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια, αυτό το είδος απάτης έχει εξελιχθεί αρκετά και πλέον οι απατεώνες αποσπούν μέχρι και μεγάλα χρηματικά ποσά σε μετρητά εξαπατώντας από το τηλέφωνο κυρίως ηλικιωμένους λέγοντας τους ότι το παιδί τους έχει μπλεξίματα με τον νόμο, είτε ότι έχει  εμπλοκή του σε κάποιο ατύχημα και χρειάζονται χρήματα.

Πολλές φορές προσποιούνται ότι είναι αστυνομικοί ή άλλοι δημόσιοι λειτουργοί, ενώ το θράσος τους είναι τόσο μεγάλο που φτάνουν στο σημείο να προσποιηθούν ότι είναι και το ίδιο το παιδί των θυμάτων τους!

 

Νέες απάτες μέσω τηλεφώνου

 

Μια νέα μορφή τηλεφωνικής απάτης έχει ήδη ξεκινήσει και για αυτό καλό είναι να είμαστε ενημερωμένοι ώστε να μπορέσουμε να την αντιμετωπίσουμε αν μας συμβεί. Για την ακρίβεια πρόκειται για έναν “έξυπνο” τρόπο απάτης. κάτι σαν εξέλιξη του phishing.

Είναι φυσικό επόμενο ότι με την ανάπτυξη της τεχνολογίας και μαζί με αυτής των τρόπων με τους οποίους κάνουμε τις διάφορες συναλλαγές μας, ότι και η δουλειά των επίδοξων απατεώνων έχει γίνει κάπως πιο εύκολη.

Μάλιστα σε οδηγίες της Ελληνικής Αστυνομίας επισημαίνεται ότι ενώ παλιότερα θα έπρεπε να μας αποσπάσουν μια σειρά από πληροφορίες όπως για παράδειγμα τον Αριθμό Αστυνομικής Ταυτότητας ή Διαβατηρίου, τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), την ημερομηνία γέννησης μας κλπ, τώρα ίσως ένα απλό και αθώο “ναι” από την ηχογραφημένη φωνή μας(!) να είναι αρκετό για να τρέχουμε και να μην φτάνουμε.

Εξάλλου μια σειρά από συναλλαγές όπως αγορές, μεταφορές χρημάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς ή ένα σωρό άλλες χρηματικές συναλλαγές μπορούν να γίνουν στο όνομα μας (και φυσικά εν αγνοία μας) απλά με μια ηχογράφηση της φωνής μας!

Κι αυτό γιατί σε κάποιες περιπτώσεις, ένα απλό ναι με την φωνή μας, μπορεί να πάρει τη θέση της υπογραφής μας σε ένα είδος προφορικού συμβολαίου. Κάτι αντίστοιχο δηλαδή με το “δέχομαι” ή “συμφωνώ”.

Σημειώστε ότι πολλές εταιρίες ή ακόμη και τράπεζες θεωρούν αυτόν τον αμφιλεγόμενο, όπως φαίνεται, νέο τρόπο “υπογραφής” απολύτως νόμιμο για τις συναλλαγές με τους πελάτες τους.

 

Ποιος είναι οι ύποπτες φράσεις – ερωτήσεις που χρησιμοποιούν οι απατεώνες

 

Για τον λόγο αυτό, αν ποτέ σας πάρει τηλέφωνο κάποιος άγνωστος αριθμός τηλεφώνου και ακούσετε από την άλλη πλευρά της γραμμής μια άγνωστη φωνή να σας λέει μια από τις παρακάτω φράσεις (όπου η πιο πιθανή απάντηση είναι ένα φαινομενικά αθώο “ναι”) απλά κλείνουμε αμέσως το τηλέφωνο.

Οι πιο συνηθισμένες φράσεις που χρησιμοποιούνται για τον σκοπό αυτό είναι μεταξύ άλλων οι ακόλουθες:

» Με ακούτε;

» Μπορείτε να μιλήσετε αυτήν τη στιγμή;

» Είστε ο ιδιοκτήτης του σπιτιού;

» Αυτός ο τηλεφωνικός αριθμός ανήκει σε εσάς;

Και φυσικά πολλές άλλες αντίστοιχες. Επομένως όταν βρεθούμε σε αυτή τη θέση,  τότε απλά κλείνουμε αμέσως το τηλέφωνο. Έτσι θα έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο και θα μείνουμε μακριά από προβλήματα και απάτες.

 

Τι προφυλάξεις μπορούμε να πάρουμε για τις απάτες μέσω τηλεφώνου

 

Ευτυχώς, παρά το γεγονός ότι οι απάτες και οι απατεώνες έχουν εξελιχθεί αρκετά, εντούτοις υπάρχει ακόμη τρόπος να προφυλαχθούμε από αυτούς τους νέους και πολλές φορές ύπουλους τρόπους τηλεφωνικής απάτης.

 

Δεν απαντάμε ποτέ σε κλήσεις από άγνωστους αριθμούς

 

Απλά και μόνο με το που θα σηκώσουμε το τηλέφωνο μας, ξέρουμε ότι αμέσως κάνουμε γνωστό στους πιθανούς απατεώνες – εγκληματίες ότι ο τηλεφωνικός αριθμός είναι σε ισχύ, δηλαδή λειτουργεί και άρα είναι σαν να τους λέμε ότι μπορεί ίσως να τους φανεί χρήσιμος στις όποιες απάτες μπορεί να σχεδιάζουν.

Επίσης, έχουμε πάντοτε στην άκρη του μυαλού μας ότι το τηλεφωνικό μας νούμερο μπορεί να μεταπωληθεί σε άλλους απατεώνες ή μη, κι έτσι να πέσουμε είτε θύμα κάποιας απάτης είτε να δεχθούμε βροχή από spam πχ μηνύματα ή τηλεφωνικές κλήσεις.

Όταν τελικά απαντάμε στην κλήση ενός αγνώστου, προσπαθούμε να παραμείνουμε όσο το δυνατόν πιο προσεκτικοί και δύσπιστοι, ειδικά αν μας απευθύνουν ερωτήσεις που περιλαμβάνουν το “ναι” σαν πιθανή απάντηση όπως αυτές που είδαμε πιο πάνω.

 

Δε δίνουμε ποτέ προσωπικές πληροφορίες από το

τηλέφωνο

 

Γενικά δεν πρέπει για κανέναν απολύτως λόγω να γνωστοποιούμε σε οποιουσδήποτε τρίτους, και ιδιαίτερα σε αγνώστους, οποιεσδήποτε ευαίσθητες προσωπικές μας πληροφορίες, ακόμη κι αν ισχυρίζονται ότι εργάζονται σε κάποια εταιρία που γνωρίζουμε ή για παράδειγμα στην τράπεζα μας.

Είναι σίγουρο ότι κανένας υπάλληλος καμιάς σοβαρής εταιρίας και φυσικά καμιάς μεγάλης τράπεζας δεν πρόκειται να σας ζητήσει ποτέ προσωπικά στοιχεία από το τηλέφωνο. Αν χρειαστεί οτιδήποτε, το πολύ πολύ να σας ζητήσει να επισκεφτείτε κάποιο κατάστημα (για να ενημερώσετε πχ τα στοιχεία σας).

Δεν ανησυχούμε για το πόσο αγενές θα είναι να κλείσουμε το τηλέφωνο κατάμουτρα σε κάποιον άγνωστο, καλύτερα να αναλογιστούμε πόσο άσχημα μπορούμε να μπλέξουμε αν δεν το κάνουμε ή αν εν πάσει περιπτώσει δεν δώσουμε την δέουσα προσοχή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ απευθύνεται ο Ν. Τοπούζης – Επιστολή κόλαφος για Δ.Παρασκευά

Στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ απευθύνεται ο Ν. Τοπούζης Επιστολή κόλαφος για Δ.Παρασκευά -Τον κατη…