Home Π.Ε. Φωκίδας Έχει βάση η χαρά; Το «πανηγύρι» των 4,7 χιλιομέτρων
Π.Ε. Φωκίδας - 19 Νοεμβρίου, 2020

Έχει βάση η χαρά; Το «πανηγύρι» των 4,7 χιλιομέτρων

 Έχει βάση η χαρά;

Το «πανηγύρι» των 4,7 χιλιομέτρων

-Τι έκαναν και τι θα κάνουν για το έργο κάθε φορέας που το παρουσιάζει ως επιτυχία του.

-Τι σημαίνουν αυτά τα λιγότερο από πέντε χιλιόμετρα για το μέλλον του Θερμοπύλες – Αντίρριο!

-«Η Κυβέρνηση της ΝΔ υλοποιεί τα έργα, που έχει ανάγκη ο τόπος μας», δηλώνει ο βουλευτής κ. Γιάννης Μπούγας.

 

Κάτω από τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες που διαβιούμε είναι παρήγορο ότι δε σταματά η πολιτική και συνεχίζονται οι σχεδιασμοί στα μεγάλα και σοβαρά έργα, ενώ με χαρά διαπιστώνουμε πως έστω και με τηλεργασία τα υπουργεία προχωρούν στους στόχους τους.

 

Η υπογραφή

 

Με πολύμηνη καθυστέρηση ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνος Καραμανλής υπέγραψε τη δημοπράτηση του έργου «Βελτίωση Οδικού Άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο Τμήμα: Τέλος Παράκαμψης Γραβιάς – Ισόπεδος Κόμβος Μεταλλείων Βωξίτη», προϋπολογισμού 12.850.000 ευρώ. Έχει όμως ιδιαίτερη αξία γιατί ο κ. Καραμανλής δεν υπέγραφε. Έχει κάτι εναντίον της Φωκίδας; Έχει τόση δουλειά που πιάνεται το χέρι του; Δίνει προτεραιότητα σε άλλα έργα; Τίποτε από αυτά δεν ισχύει. Το έργο δεν υπογραφόταν απλώς γιατί δεν ήταν έτοιμο, παρά τις διαβεβαιώσεις του πρώην Περιφερειάρχη κ. Κώστα Μπακογιάννη για το αντίθετο από την Άνοιξη του 2019!

 

Σε παράλληλη κίνηση

 

Και φυσικά δεν ήταν έτοιμο το έργο για δυο λόγους. Ο πρώτος έχει να κάνει με τις απαλλοτριώσεις οι οποίες έπρεπε να είχαν προηγηθεί, αλλά ουδείς το έκανε. Ο δεύτερος είναι γιατί απαιτείται μελέτη οριοθέτησης του χειμάρρου. Αυτά τα δυο ζητήματα είναι μια διαδικασία που υπολογίζεται στο εξάμηνο. Προκειμένου λοιπόν να φανεί πως κάτι γίνεται και στη Φωκίδα από τα μεγάλα έργα που εκτελούνται ήδη σε άλλες Περιφερειακές Ενότητες σπεύδουν να πανηγυρίσουν το εν λόγω έργο. Ξεχνούν όμως ότι ο διαγωνισμός για την εξεύρεση εργοληπτικής εταιρείας που θα το κατασκευάσει και η διαδικασία των απαλλοτριώσεων θα τρέχουν παράλληλα, όπως και η μελέτη οριοθέτησης.

 

Ποιος πανηγυρίζει δίκαια και ποιος υπερβάλει!

 

Αυτό είναι ακόμη ένα θέμα που πρέπει να λύσουμε, καθώς έχουμε δει να σπεύδουν πολλοί  πατεράδες να διεκδικήσουν το έργο. Ας αναλύσουμε λοιπόν για κάθε έναν φορέα ξεχωριστά. Λοιπόν, να ξεκαθαρίσουμε ότι αφορά μεγάλο έργο, από εκείνα που εκτελούνται μόνο από τα υπουργεία! Το έργο από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι μελέτες, μέχρι την παράδοση του άξονα θα ανήκει στο υπουργείο και θα αποτελεί «κυβερνητικό», ανεξαρτήτως πόσες κυβερνήσεις θα αλλάξουν ως την αποπεράτωσή του. Έχει λοιπόν σημασία πόσο θα πιέσει ο Βουλευτής, τόσο σήμερα, αλλά και μέχρι τα εγκαίνια του έργου. Δυσχεραίνει δε, σημαντικά τη διεκδίκηση μας το γεγονός ότι είμαστε  μονοεδρική περιφέρεια. Σε αυτές τις περιπτώσεις ευνοεί η άμιλλα των βουλευτών.

Ποιος είναι ο ρόλος της περιφέρειας και γιατί ο κ. Μπακογιάννης νοιαζόταν για το έργο; Η περιφέρεια έχει αναλάβει τη χρηματοδότηση αυτού του υποτμήματος. Το συγκεκριμένο κομμάτι δε, δεν μπορεί να δεσμεύσει την κυβέρνηση για την αποπεράτωση του έργου. Δεν πρόκειται για την κατασκευή μιας στοάς ή νέα χάραξη. Αφορά αποκλειστικά και μόνο τη βελτίωση υφιστάμενου τμήματος, σαν αυτό που έχει γίνει ήδη με την παράκαμψη Γραβιάς και για το οποίο ουδόλως συγκινήθηκε το Υπουργείο!

 

Τι είναι αυτό το έργο που χρηματοδοτεί η περιφέρεια;

 

Είναι μια βελτίωση υφιστάμενης οδού μήκους 4,7 χιλ. Ειδικότερα η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Στερεά Ελλάδα 2014-20» – Άξονας Προτεραιότητας 07 – «Προαγωγή των βιώσιμων μεταφορών και εξάλειψη των σημείων συμφόρησης σε υποδομές βασικών δικτύων» (κωδικός πρόσκλησης 04/ ΟΠΣ:1255/22-12-15), έχει αναλάβει την χρηματοδότηση του πρώτου ανοικτού υποτμήματος, από το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς μέχρι τον ισόπεδο κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη, μήκους 4,70χλμ και προϋπολογισμού δημοπράτησης 15.000.000 €. Το έργο ενάχθηκε τον Μάιο του 2019, στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με φορέα υλοποίησης το ΥΠΟΜΕΔΙ.

 

Το αμείλικτο ερώτημα για τις απαλλοτριώσεις

 

Εκείνο που πρέπει να μας απασχολεί και να μας προβληματίζει είναι η τακτική που έχει επιλεγεί για τις απαλλοτριώσεις. Αντί την γνωστής, σίγουρης και εγγυημένης απόδοσης τακτικής των υποχρεωτικών απαλλοτριώσεων για κοινωφελείς σκοπούς επιλέχθηκε η αγορά των οικοπέδων. Αυτή η τακτική όμως μπορεί να μην οδηγήσει σε αποτέλεσμα, καθώς πολλοί εκ των ιδιοκτητών δεν έχουν τίτλους ιδιοκτησίας, κάποια είναι μπερδεμένα και ακόμη περισσότεροι δεν τα έχουν δηλώσει στο Κτηματολόγιο. Η υποχρεωτική απαλλοτρίωση, μπορεί να απαιτεί μια πιο δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία, αλλά είναι εγγυημένο το αποτέλεσμα.

Να διευκρινίσουμε δε, επειδή μας ρωτούν πολλοί αναγνώστες μας, πως η διαδικασία των απαλλοτριώσεων θα γίνει από το υπουργείο.

 

Το αντικείμενο

 

Τι είναι όμως αυτό το έργο και τι αξία έχει για το σύνολο του δικτύου; Έχει σημασία να κατανοήσουμε το έργο επί συνόλου και τα στάδιά του. Με τη σωστή πληροφόρηση μπορούμε να αποφύγουμε τις μεγαλοσχημίες πολιτικών παραγόντων που θα επιχειρήσουν να «εκποιήσουν τον κούκο για αηδόνι», κατά τη γνωστή και σοφή λαϊκή ρήση!

Θερμοπύλες Αντίρριο

Είναι χωρισμένο μελετητικά σε τρία τμήματα: α) Θερμοπύλες-Άμφισσα β)  Ιτέα – Άγιος Νικόλαος και γ) Άγιος Νικόλαος-Αντίρριο.

Θερμοπύλες-Άμφισσα:

Από τον Μπράλο μέχρι την Άμφισσα μήκους σήμερα 42χλμ, πλην της Παράκαμψης Γραβιάς μήκους 2χλμ που έχει κατασκευασθεί σχετικά πρόσφατα, ο δρόμος είναι στενός με δυσμενή γεωμετρικά χαρακτηριστικά. Προβλέπεται η κατασκευή (2) σηράγγων συνολικού μήκους 4,50χλμ και (8) μεγάλων γεφυρών συνολικού ανοίγματος 2χλμ, προϋπολογισμού δημοπράτησης 257.000.000 €.

Το τμήμα Θερμοπύλες-Άμφισσα έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο μελέτες τόσο τις γενικές μελέτες όσο και οι ειδικές μελέτες των τεχνικών έργων και σηράγγων.

Έχει έγκριση της 1ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: «Ολοκλήρωση μελετών βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο στο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα» με την αριθ. Πρωτ. ΔΟΥ/οικ/7021 09-12-2016. Έγκριση της 2ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: «Ολοκλήρωση μελετών βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο στο τμήμα Μπράλος-Άμφισσα»

 ΔΟΥ/οικ/7114 16-12-2016 του τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών. Επίσης έχει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με ΑΔΑ: ΒΙΕΕΟ-ΑΕΠ σε ισχύ (από 21/02/2014) με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για την κατασκευή και λειτουργία του έργου «Βελτίωση του οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο, Τμήμα Μπράλλος-Άμφισσα» στους Νομούς Φθιώτιδας και Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Φορέας του έργου: ΕΥΔΕ Αυτοκινητόδομος ΠΑΘΕ του ΥΠΟΜΕΔΙ.

Σε κανένα τμήμα του άξονα δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις. Ενώ είναι ενταγμένο μόνο το υποτμήμα, Παράκαμψη Γραβιάς – Ισόπεδος Κόμβος 51΄, προϋπολογισμού 15.000.000ευρώ.

Η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Στερεά Ελλάδα 2014-20» – Άξονας Προτεραιότητας 07 – «Προαγωγή των βιώσιμων μεταφορών και εξάλειψη των σημείων συμφόρησης σε υποδομές βασικών δικτύων» (κωδικός πρόσκλησης 04/ ΟΠΣ:1255/22-12-15), έχει αναλάβει την χρηματοδότηση του πρώτου ανοικτού υποτμήματος, από το τέλος της παράκαμψης Γραβιάς μέχρι τον ισόπεδο κόμβο Μεταλλείων Βωξίτη, μήκους 4,70χλμ και προϋπολογισμού δημοπράτησης 15.000.000 €. Το έργο ενάχθηκε τον Μάιο του 2019, στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, με φορέα υλοποίησης το ΥΠΟΜΕΔΙ.

Ιτέα-Άγιος Νικόλαος:

Το δεύτερο τμήμα Ιτέα-Αγιος Νικόλαος, με μήκος 28 χιλ. έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο όλες τις γενικές μελέτες χάραξης και όχι τα τεχνικά έργα (σήραγγες).

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του υποτμήματος Ιτέα-Γαλαξίδι είναι 70.000.000. Στο υποτμήμα αυτό έχουν παραληφθεί οι ειδικές μελέτες των τεχνικών και των γεφύρων.

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του Γαλαξίδι-Άγιος Νικόλαος είναι 180.000.000 €.

Το τμήμα Ιτέα-Αγιος Νικόλαος έχει ολοκληρωμένες, εγκεκριμένες και παραληφθείσες από το Υπουργείο μόνο τις γενικές μελέτες και όχι τις  ειδικές μελέτες των τεχνικών έργων και σηράγγων. Πλήρως Ώριμο είναι μόνο το τμήμα Ιτέα-Γαλαξίδι, όλα τα άλλα υποτμήματα έχουν προβλήματα ωριμότητας στις ειδικές μελέτες. Ενώ έχει όλες τις απαραίτητες γενικές εγκρίσεις.  

Έγκριση της 1ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: «Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-αντίρριο (κατά τμήματα)», με αριθ. Πρωτ. ΔΥΟ/οικ/7111 14-12-2016 του  τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών. Έγκριση της 2ης Τμηματικής (Τελικής) Παραλαβής της μελέτης με τίτλο: «Μελέτη βελτίωσης οδικού άξονα Λαμία-Ιτέα-αντίρριο (κατά τμήματα)», με αριθ. Πρωτ. ΔΥΟ/οικ/7171 23-12-2016 του  τμήματος Μελετών οδοποιίας και κυκλοφοριακών μελετών (ΔΟΥ/Β), της Δ/νσης Οδικών Υποδομών. Επίσης έχει Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο) με ΑΔΑ: Β4340-ΞΒΨ σε ισχύ (από 05/10/2012) με θέμα: Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων του έργου: «Βελτίωση του οδικού άξονα Λαμια-Ιτέα-Αντίρριο, ΤΜΗΜΑ: Από τη Χ.Θ. 5+900 (κόμβος προς Αγ. Ευθυμία) έως τη Χ.Θ. 47+400 (κόμβος προς Αυλώνα)» στο νομό Φωκίδας.

Σε κανένα τμήμα του άξονα δεν έχουν συντελεστεί οι απαλλοτριώσεις. Ενώ κανένα τμήμα δεν έχει ενταχθεί σε χρηματοδοτικό εργαλείο.

Άγιος Νικόλαος – Αντίρριο:

Για αυτό το τμήμα δεν υπάρχει καν μελέτη. Πρέπει να ενταχθούν και να δημοπρατηθούν όλες οι μελέτες, ώστε να είναι ολοκληρωμένος μελετητικά όλος ο άξονας.

 

Ι.Μπούγας: Διαγώνιος – το πρώτο αλλά ουσιαστικό βήμα για την υλοποίησή του

 

 Στη δήλωσή του ο Βουλευτής κ. Γιάννης Μπούγας αναφέρει τα εξής:

 Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κωνσταντίνου Καραμανλή, εγκρίθηκε η δημοπράτηση του έργου «Βελτίωση Οδικού Άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο Τμήμα: Τέλος Παράκαμψης Γραβιάς – Ισόπεδος Κόμβος Μεταλλείων Βωξίτη», προϋπολογισμού 12.850.000 ευρώ. Αρμόδια Υπηρεσία για την προετοιμασία, τη σύνταξη τευχών δημοπράτησης του έργου και την υπογραφή της σχετικής σύμβασης ορίσθηκε η Διεύθυνση Οδικών Υποδομών του Υπουργείου.

     Στην σχετική απόφαση αναφέρονται μεταξύ άλλων ότι το υπό κατασκευή τμήμα αποτελεί μέρος του Οδικού Άξονα «Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο», ανήκει στον Διευρωπαϊκό Οδικό Άξονα Ε65 και η υλοποίησή του σκοπεί στην βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών και, κατ’ επέκταση, της οδικής ασφάλειας στο βασικό οδικό δίκτυο της χώρας που ενώνει την Κεντρική Ελλάδα (Φθιώτιδα) με τη νοτιοδυτική (Πάτρα). Μετά την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων, θα συνδέσει τους οδικούς άξονες ΠΑΘΕ και Ε65 στην περιοχή του Μαλιακού με την Ιόνιο Οδό στην περιοχή του Αντιρρίου και θα συνεισφέρει στην οικονομική ανάπτυξη των περιοχών της Στερεάς. Αναφέρεται επίσης στην Απόφαση του Υπουργού ότι, λόγω της εξαιρετικής σημασίας του έργου για την οδική ασφάλεια και την τόνωση των αναπτυξιακών δραστηριοτήτων της ευρύτερης περιοχής, είναι απολύτως αναγκαία η άμεση δημοπράτησή του.

     Η δημοπράτηση του τμήματος αυτού είναι το πρώτο, αλλά ουσιαστικό βήμα για την υλοποίηση του μεγάλου και εξαιρετικής σημασίας έργου κατασκευής του συνδετήριου άξονα Θερμοπυλών – Ιτέας – Αντιρρίου, την αναγκαιότητα και συνεισφορά του οποίου για την ανάπτυξη ολόκληρης της Στερεάς, υιοθετεί το Υπουργείο, όπως προκύπτει από το σκεπτικό της Αποφάσεως.

Ταυτόχρονα, η απόφαση δημοπράτησης του έργου αποτελεί ηχηρή απάντηση στις δυνάμεις της απραξίας και της στείρας κριτικής, που αμφέβαλλαν ή και εύχονταν να μην κατασκευαστεί.

Εργαζόμαστε για την ανάπτυξη της Φωκίδας και συνεχίζουμε να διεκδικούμε.

Η Κυβέρνηση της ΝΔ υλοποιεί τα έργα, που έχει ανάγκη ο τόπος μας.

 

Οι δηλώσεις του Περιφερειάρχη

 

Να σημειώσουμε ότι δηλώσεις έσπευσε να κάνει και ο Περιφερειάρχης κ. Φάνης Σπανός, ο οποίος μίλησε σε μέσα ενημέρωσης της Φθιώτιδας για την υπογραφή του έργου από τον κ. Καραμανλή.

Να υπενθυμίσουμε δε ότι το έργο, με συνολικό προϋπολογισμό 15.000.000 ευρώ και χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας (ΠΕΠ 2014-2020), θα δημοπρατηθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και πέραν του κύριου κατασκευαστικού υποέργου των 13.500.000 ευρώ, περιλαμβάνει τρία ακόμη υποέργα τις μετατοπίσεις δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, προϋπολογισμού 800.000 ευρώ. Τις αρχαιολογικές έρευνες και εργασίες, προϋπολογισμού 200.000 ευρώ, όπως και απαλλοτριώσεις προϋπολογισμού 500.000 ευρώ.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ απευθύνεται ο Ν. Τοπούζης – Επιστολή κόλαφος για Δ.Παρασκευά

Στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ απευθύνεται ο Ν. Τοπούζης Επιστολή κόλαφος για Δ.Παρασκευά -Τον κατη…