Home Δήμος Δελφών Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και για τη Σταλλού η Ανανεωτική Δύναμη

Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και για τη Σταλλού η Ανανεωτική Δύναμη

Στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση και για τη Σταλλού η Ανανεωτική Δύναμη

Τη μη εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για τις πρόσφατες εργασίες – τεχνικές παρεμβάσεις στην οδό Σταλλού στην Άμφισσα εκφράζει με υπόμνημά της η Ανανεωτική Δύναμη Δελφών.
Αναλυτικά σημειώνει τα εξής:

Θέμα : Μη εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας για τις πρόσφατες εργασίες – τεχνικές παρεμβάσεις στην οδό Σταλλού στην Άμφισσα.

Σε συνέχεια γραπτής ερώτησης που κατέθεσε στο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Δελφών ο δημοτικός σύμβουλος του συνδυασμού μας κος Μαρίνος Λύτρας κατά την διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης λογοδοσίας της δημοτικής αρχής την 29η Φεβρουαρίου 2024 καθώς και της απαντήσεως που έλαβε από τον αντιδήμαρχο κο Νίκο Λουπάκο και στην οποία δεν απαντήθηκαν επαρκώς τα σημαντικά θέματα μη εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας που έθιγε η ερώτηση, απευθυνόμαστε προς εσάς προκειμένου να σας ενημερώσουμε με τον πιο επίσημο τρόπο για την πρόσφατες (Φθινόπωρο 2023) εργασίες – τεχνικές παρεμβάσεις που έλαβαν χώρα επί της Οδού Σταλλού (και συγκεκριμένα από την διασταύρωση με την οδό Θοάντος μέχρι την διασταύρωση της οδού Βασιλοπούλου) στην Άμφισσα:
1. Τοποθέτηση εύκαμπτων οριοδεικτών αποτροπής παρκαρίσματος οχημάτων επί των πεζοδρομίων.
2. Διαγράμμιση δύο διαβάσεων πεζών.
Η ισχύουσα νομοθεσία (Αριθμ. Οικ. ΥΠΕΝ/ΔΜΕΑΑΠ/124964/1561 – 6213/Β/7-12-2022 η οποία αντικατέστησε την υπ’αρ. 52907/2009 – 2621/Β/31-12-2009 υπουργική απόφαση), της οποίας οι προδιαγραφές (Άρθρο 1 – παράγραφος 2) εφαρμόζονται σε κάθε μελέτη και έργο νέου κοινόχρηστου χώρου και σε κάθε μελέτη και έργο ανακατασκευής και ανάπλασης κοινόχρηστων χώρων καθώς και στις μελέτες προσβασιμότητας για υπαίθριους κοινόχρηστους χώρους.
Με βάση λοιπόν τα Άρθρα 4 και 6, και όσον αφορά τον ορισμό της ζώνης ελεύθερης όδευσης πεζών επί των πεζοδρομίων, αυτή πρέπει να έχει απαραίτητο ελάχιστο πλάτος 1,50μ. (του κρασπέδου μη συνυπολογιζόμενου) ελεύθερο από κάθε είδους σταθερό ή κινητό εμπόδιο. Οποιαδήποτε εξυπηρέτηση όπως σήμανση, φύτευση, αστικός εξοπλισμός απαγορεύεται να τοποθετείται εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών. Στην περίπτωση υφιστάμενων πεζοδρομίων πλάτους μικρότερου από 1,50μ. η ζώνη αυτή καταλαμβάνει όλο το πλάτος του πεζοδρομίου. Πλάτη μικρότερα από 0,70μ αποφεύγονται ως μη εξυπηρετούντα άτομα σε αναπηρικό αμαξίδιο.
Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψη όλα τα στοιχεία της ανωτέρω νομοθεσίας αλλά και το επισυναπτόμενο φωτογραφικό υλικό (Φωτογραφίες 1-7) του Παραρτήματος, διαπιστώνουμε ότι οι συγκεκριμένοι οριοδείκτες δεν έπρεπε σε καμία περίπτωση να τοποθετηθούν και στα δυο πεζοδρόμια. Στο μεν αριστερό πεζοδρόμιο (κινούμενοι προς τον Ι.Ν. Ευαγγελισμού) το πλάτος του πεζοδρομίου είναι περίπου 1,55μ (συμπεριλαμβανομένου του κράσπεδου) ενώ στο δε δεξιό πεζοδρόμιο (κινούμενοι προς τον Ι.Ν. Ευαγγελισμού) το πλάτος του πεζοδρομίου κυμαίνεται από 1,20μ έως 1,35μ (συμπεριλαμβανομένου του κράσπεδου). Συμπερασματικά, στο αριστερό πεζοδρόμιο οι οριοδείκτες θα έπρεπε οριακά να τοποθετηθούν επί του κράσπεδου και σίγουρα εκτός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πλάτπυς 1,50μ ενώ στο δεξιό πεζοδρόμιο, οι οριοδείκτες δεν έπρεπε να εγκατασταθούν.
Παρά λοιπόν την παράνομη πλέον τοποθέτηση των συγκεκριμένων οριοδεικτών, εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι ναι μεν πρόκειται λοιπόν περί οριοδείκτη κατασκευασμένου από ελαστομερές υλικό, αλλά αρκετά δύσκαμπτου (ίσως και επικίνδυνα δύσκαμπτου) πόσο μάλλον όταν υπό τις οποιεσδήποτε συνθήκες έρθει σε επαφή με το ανθρώπινο σώμα είτε του ενήλικα διαβάτη, είτε του μαθητή/ -τριας, είτε ακόμη του γονέα πιθανόν με το παιδί στο καροτσάκι του, είτε του ατόμου με αναπηρία. Λαμβάνοντας ακόμη υπόψη ότι η χρωματική του απόχρωση είναι όμοια αν όχι ίδια με εκείνη του κράσπεδου του πεζοδρομίου, το χαμηλό ύψος του (περίπου 50 εκατοστών) και την οξεία απόληξή του, τότε το εν δυνάμει ατύχημα δύναται να επιφέρει ακόμη πιο δυσοίωνα αποτελέσματα.
Με την τωρινή διαμορφωμένη κατάσταση, επιβεβλημένη είναι πλέον η καθολική απομάκρυνση των συγκεκριμένων παράνομα τοποθετημένων οριοδεικτών και από τα δυο πεζοδρόμια της Σταλλού.
Στο Άρθρο 8 (Κεκλιμένα επίπεδα) της ισχύουσας νομοθεσίας, κατά τη διαμόρφωση των κοινόχρηστων χώρων οι υψομετρικές διαφορές καλύπτονται με κεκλιμένα επίπεδα (ράμπες) κίνησης πεζών, τα οποία είναι συνεχή, χωρίς αναβαθμό στην απόληξη, με κλίση μέχρι 5% και πλάτους τουλάχιστον 1,50μ ή ίσο με το πλάτος της διάβασης πεζών. Στις περιπτώσεις διαβάσεων, οι ράμπες των πεζοδρομίων κατασκευάζονται πάντα η μία απέναντι στην άλλη και κάθετα στην διαμήκη κίνηση. Επίσης, σε περίπτωση πεζοδρομίων μικρού πλάτους, όπως είναι στην συγκεκριμένη περίπτωση, τότε τα κεκλιμένα επίπεδα κατασκευάζονται παράλληλα προς τον άξονα της κίνησης, καταλαμβάνοντας όλο το πλάτος των πεζοδρμίων και καταλήγουν σε υποβιβασμό της γωνίας ση διασταύρωση των δυο οδών. Λαμβάνοντας υπόψη το Άρθρο 8 αλλά και το επισυναπτόμενο φωτογραφικό υλικό (Φωτογραφίες 8-11), διαπιστώνουμε την πλήρη απουσία των κεκλιμένων επιπεδων επί των πεζοδρομίων.
Στο Άρθρο 7 (Οδηγός όδευσης τυφλών) της ισχύουσας νομοθεσίας και για την ασφαλή διακίνηση των ατόμων με οπτική αναπηρία επιβάλλεται η κατασκευή οδηγού όδευσης τυφλών που αποβλέπει στην καθοδήγησή τους σε όλους τους κοινόχρηστους χώρους πόλεων και οικισμών, που προορίζονται για την κίνηση, στάση και δραστηριότητα πεζών. Ως οδηγός όδευσης τυφλών ορίζεται λωρίδα της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, διαφορετικής υφής και χρώματος από το δάπεδο της, που αποβλέπει στην καθοδήγηση και ασφαλή διακίνηση των ατόμων με προβλήματα στην όραση. Κατασκευάζεται σε απόσταση 0.50μ κατ’ ελάχιστον από την ρυμοτομική γραμμή. Ο οδηγός όδευσης τυφλών κατασκευάζεται με πλάτος 0,30μ έως 0,60μ εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών. Λαμβάνοντας υπόψη το Άρθρο 7 αλλά και το επισυναπτόμενο φωτογραφικό υλικό (Φωτογραφίες 1, 2 και 6), διαπιστώνουμε την πλήρη απουσία του επί των πεζοδρομίων και με την ταυτόχρονη παρουσία των παράνομα τοποθετημένων οριοδεικτών εντός της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών, το πρόβλημα γίνεται ακόμη εντονότερο.
Συνοψίζοντας, πολύ πρόσφατα λοιπόν πραγματοποιήθηκαν εργασίες ανακατασκευής των ήδη υφιστάμενων έργων υποδομής επί της συγκεκριμένης οδού και σήμερα διαπιστώνονται μια σειρά από σοβαρές ελλείψεις συμπεριλαμβάνοντας παράνομα εγκατεστημένο (και συνεπώς άκρως επικίνδυνο) εξοπλισμό.
Όλα τα ανωτέρω θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αρκεί να εφαρμόζονταν εξ αρχής η ισχύουσα νομοθεσία. Συγκεκριμένα και εφόσον η υφιστάμενη οδός έχει πλέον πλάτος περίπου 6,65μ (Φωτογραφίες 12 και 13) και με βάση το Άρθρο 6 της ισχύουσας νομοθεσίας, μέχρι 6,0μ πλάτος οδού δεν υφίσταται ζήτημα πεζοδρόμησής του, θα μπορούσε κάλλιστα η πρόσφατη διαπλάτυνση και των δυο πεζοδρομίων να φτάσει σε τέτοιο επίπεδο που και θα νομιμοποιούνταν η εγκατάσταση των οριοδεικτών (ήτοι με ελάχιστο πλάτος 1,50μ της ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών (του κρασπέδου μη συνυπολογιζόμενου)) αλλά και η οδός θα παραμείνει οδός (και όχι πεζόδρομος). Επίσης θα ήταν εφικτή και η εγκατάσταση οδηγού όδευσης τυφλών και φυσικά η κατασκευή των απαραίτητων ραμπών στα άκρα των διαβάσεων.
Τα ζητήματα ασφαλούς χρήσης των υφιστάμενων έργων υποδομής, έπειτα και από τις πρόσφατες επεμβάσεις από την πλευρά του Δήμου Δελφών, είναι πολλά αλλά σε καμία περίπτωση δεν είναι ήσσονος σημασίας. Άμεση και επιτακτική είναι η ανάγκη διόρθωσης αυτών επιφυλασσόμενοι για όλα τα νόμιμα δικαιώματά μας σαν ενεργοί πολίτες αυτού του τόπου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό

Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…