Οι άμεσοι στόχοι του νέου προέδρου του Ε.Π.Κε.Δ. καθ. Π.Ροϊλού σε αποκλειστική συνέντευξη
Οι άμεσοι στόχοι του νέου προέδρου του Ε.Π.Κε.Δ. καθ. Π.Ροϊλού σε αποκλειστική συνέντευξη
Διεθνές Δελφικό Πολιτιστικό Δικτύο, πρόγραμμα υποτροφιών, πρόγραμμα Δελφικών Διαλόγων και ετήσιο συνέδριο
Ο καθηγητής του HΑRVARD Παναγιώτης Ροϊλός είναι εδώ και κάποιες μέρες στο τιμόνι της διοίκησης του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών. Σε συνέντευξή στην ΩτΦ εξηγεί τους στόχους του που περιλαμβάνουν Διεθνές Δελφικό Πολιτιστικό Δικτύο, πρόγραμμα υποτροφιών, πρόγραμμα Δελφικών Διαλόγων και ετήσιο συνέδριο.
Είναι απόγονος ενός από εκ των σημαντικότερων Ελλήνων ζωγράφων, του Γιώργου Ροϊλού, εισηγητής του ιμπρεσσιονισμού στην Ελλάδα και αυτό τον έχει καθορίσει.
Με τη Δελφική Ακαδημία που ίδρυσε το 2016-2017 έχει ήδη βάλει τους Δελφούς και την ευρύτερη περιοχή στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πρωτοπορίας στην Ελλάδα και γενικότερα στην Ευρώπη.
Ως καθηγητής ενός ξένου πανεπιστημίου κρίνει ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια απέχουν αρκετά και πρέπει να γίνουν δραστικές αλλαγές, χωρίς ιδεοληψίες.
Η θέση του προέδρου είναι άμισθη, ωστόσο ο Καθηγητής τη θεωρεί πολύ τιμητική! Τάσσεται υπέρ της συμβολής του Ε.Π.Κε.Δ. στη διεκδίκηση των γλυπτών από το βρετανικό μουσείο.
Είναι άνθρωπος με πολύ καθαρή πολιτική θέση για τα μείζονα θέματα που ταλανίζουν τη χώρα. Κληθείς να σχολιάσει τη στάση της Ε.Ε. στα ελληνοτουρκικά, τη χαρακτηρίζει χωρίς περιστροφές «κοντόφθαλφη και εν δυνάμει επικίνδυνη»!
Στα ελληνικά πανεπιστήμια πρέπει να γίνουν δραστικές αλλαγές, χωρίς ιδεοληψίες
ΩτΦ: Τι σημαίνει HARVARD και πόσο απέχει το επίπεδο σπουδών από το αντίστοιχο των ελληνικών πανεπιστημίων;
Π.Ρ.: Το Harvard είναι από τα σημαντικότερα διεθνή πανεπιστημιακά ιδρύματα στον κόσμο και το παλαιότερο στις ΗΠΑ. Φέρει μία βαρύτιμη παράδοση, η οποία στηρίζεται στην προώθηση της στιβαρής έρευνας και πρωτοτυπίας, στην προώθηση ρηξικέλευθων ιδεών και στην συστηματική και άοκνη μελέτη των επιμέρους επιστημονικών πεδίων. Ως προς τις δομές τους και την παράδοσή τους, τα ελληνικά πανεπιστήμια απέχουν αρκετά, εν γένει. Στα τελευταία πρέπει να γίνουν δραστικές αλλαγές, χωρίς ιδεοληψίες, αν θέλουν να καταστούν όντως ανταγωνιστικά και να προωθούν την γνώση σε όλα τα επιστημονικά πεδία.
«Η άμισθη αυτή θέση είναι ιδιαιτέρως τιμητική για μένα».
ΩτΦ: Βρεθήκατε στο τιμόνι του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου. Τι σηματοδοτεί για εσάς και πως το βλέπετε να εξελίσσεται στο άμεσο μέλλον;
Π.Ρ.: Παραλαμβάνω μία πολύ σπουδαία κληρονομιά, αυτήν της κυρίας Ελένης Αρβελέρ, που υπήρξε η κινητήρια δύναμη του Κέντρου για πολλά χρόνια. Η άμισθη αυτή θέση είναι ιδιαιτέρως τιμητική για μένα. Έχω την τύχη να μπορώ να συμβάλω στην περαιτέρω ανάπτυξη του Κέντρου Δελφών αντλώντας όχι μόνο από την διεθνή εμπειρία μου και προσφορά ως επιστήμονα αλλά και από την δεκαπενταετή, τουλάχιστον, θητεία μου ως Πανεπιστημιακού Εταίρου στο Κέντρο Διεθνών Σχέσεων του Χάρβαρντ Weatherhead, όπου το 2007 ίδρυσα το Πρόγραμμα Σεμιναρίων «Πολιτιστική Πολιτική». Στο ίδιο Πανεπιστήμιο επίσης από το 2007 είμαι Πανεπιστημιακός Εταίρος και στο Κέντρο Ευρωπαϊκών Σπουδών Minda de Gunzburg. Η τριβή και συμβολή μου στον χώρο της έρευνας και προώθησης πολιτισμικών φαινομένων και ζητημάτων σε διεθνή φόρα ελπίζω ότι θα αποδειχθεί χρήσιμη και για το Ευρωπαϊκό Κέντρο Δελφών.
«Σε τέσσερις ομόκεντρους κύκλους οι δραστηριότητες του Κέντρου»
ΩτΦ: Ποιος ο ρόλος του Ε.Π.Κε.Δ. στην πολιτιστική πολιτική της χώρας σήμερα και πως τον οραματίζεστε εσείς;
Π.Ρ.: Το Ε.Π.Κε.Δ., με την αρωγή και της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας εδώ στην Ελλάδα και του Συμβουλίου της Ευρώπης, έχει πολλές δυνατότητες, τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσει όσο αποτελεσματικότερα γίνεται. Είμαι ευτυχής που σε αυτήν την πολύ δύσκολη συγκυρία για την Ευρώπη το Ε.Π.Κε.Δ. έχει την αμέριστη υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και ιδιαιτέρως της Υπουργού κυρίας Λίνας Μενδώνη. Η συμβολή του Ε.Π.Κε.Δ. στην προώθηση διαπολιτισμικών διαλόγων στην Ευρώπη αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο θα μπορούσε να είναι σημαντική. Οι δραστηριότητές του φρονώ ότι πρέπει να αναπτύσσονται σε τέσσερις ομόκεντρους κύκλους, να επεκτείνονται, πιο συγκεκριμένα, από την τοπική κοινωνία (δήμο, Φωκίδα, Στερεά Ελλάδα), στην υπόλοιπη Ελλάδα, στην Ευρώπη, αλλά και στην παγκόσμια κοινότητα. Προτεραιότητά μου είναι η ίδρυση 1) ενός διεθνούς Δελφικού Πολιτιστικού Δικτύου/Φόρουμ, που θα προάγει διαπολιτισμικούς διαλόγους στην Ευρώπη αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, 2) Προγράμματος υποτροφιών που θα χορηγούνται σε διεθνώς καταξιωμένους ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων, οι οποίοι θα διαμένουν Κέντρο και θα πρέπει μέρος τους έργου τους να μένει σε αυτό ή/και να έχει σχέση με τους Δελφούς, 3) Προγράμματος Δελφικών Διαλόγων, όπου επιδραστικοί διανοητές από την Ευρώπη και τον υπόλοιπο κόσμο θα συσκέπτονται για φλέγοντα και τρέχοντα ζητήματα τα οποία αντιμετωπίζει σήμερα η ανθρωπότητα, 4). ετήσιου συνεδρίου για την πρόσληψη της αρχαιότητας στον σύγχρονο κόσμο, κ.α.
ΩτΦ: Θα έχει λόγο το Ε.Π.Κε.Δ. στη διεκδίκηση για την επιστροφή των γλυπτών που έκλεψε ο Έλγιν;
Π.Ρ.: Προσωπικά πιστεύω ότι το Ε.Π.Κε.Δ. πρέπει να συμβάλει δραστικά στις προσπάθειες της Ελλάδας να διεκδικήσει τα γλυπτά από το Βρετανικό Μουσείο.
ΩτΦ: Έχετε ιδρύσει το Πρόγραμμα Πολιτιστικής Πολιτικής στο Weatherhead Center for International Affairs στο Χάρβαρντ και τον θεσμό της Δελφικής Ακαδημίας Ευρωπαϊκών Σπουδών στο Ε.Π.Κε.Δ. Υπάρχει περιθώριο διασύνδεσης και εξέλιξης για την παρουσία του παγκοσμίου φήμης πανεπιστημίου με δομή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως ένα μεταπτυχιακό ή άλλα προγράμματα, στην περιοχή μας;
Π.Ρ.: Η Δελφική Ακαδημία που ίδρυσα το 2016-2017 και λειτουργεί χάρη και στην γενναιόδωρη υποστήριξη της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας έχει ήδη βάλει, χάρη στην εδραίωσή της ως διεθνούς πια θεσμού που απευθύνεται κυρίως σε μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες, τους Δελφούς και την ευρύτερη περιοχή στο επίκεντρο της εκπαιδευτικής πρωτοπορίας στην Ελλάδα και γενικότερα στην Ευρώπη σ’ αυτό το επίπεδο. Στην διεθνή σχετική επιτροπή που έχω απαρτίσει συμμετέχουν εκλεκτοί συνάδελφοι από πολύ σημαντικά Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Τα σχόλια των φοιτητών και των καθηγητών στην Δελφική Ακαδημία είναι διθυραμβικά. Πάντοτε υπάρχουν δυνατότητες για περαιτέρω συνεργασίες.
«Θέλω οι κάτοικοι των Δελφών και της περιφέρειας να βλέπουν το Κέντρο σαν οικείο τους χώρο»
ΩτΦ: Πως οριοθετείτε τη σχέση σας με τους εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας και πως αντιλαμβάνεστε το ρόλο σας σε σχέση με αυτήν;
Π.Ρ.: Η σχέση μεταξύ οποιωνδήποτε υποκειμένων, συλλογικών ή ατομικών, είναι αμφίδρομη. Προσβλέπω στην στενή συνεργασία με εκπροσώπους της τοπικής κοινωνίας, εφόσον ένας από τους στόχους μου είναι οι κάτοικοι των Δελφών και της περιφέρειας να βλέπουν το Κέντρο σαν οικείο τους χώρο.
ΩτΦ: Διαβάζω πάντα με μεγάλο ενδιαφέρον τα άρθρα σας για τη Δύση και την Ευρωπαϊκή Ένωση και χαίρομαι γιατί ανήκετε στους ανθρώπους με καθαρή πολιτική άποψη. Θα θέλατε να εκτεθείτε στην κρίση των Ελλήνων;
Π.Ρ.: Φιλοδοξία μου είναι να συνεχίσω να συμβάλω στα ελληνικά πράγματα από τις θεσμικές θέσεις που ήδη κατέχω. Αυτές μου επιτρέπουν να διατηρώ την πολιτική άποψη που διαπιστώνετε (και σας ευχαριστώ για αυτό), άποψη και στάση που παραμένει ουσιαστικά πολιτική στο μέτρο που είναι υπερκομματική.
ΩτΦ: Πως κρίνετε τη στάση της Ε.Ε. στα ελληνοτουρκικά;
Π.Ρ.: Κοντόφθαλφη και εν δυνάμει επικίνδυνη. Η τακτική του καρότου και του μαστιγίου δεν είναι παρά ένας κυνικός στρουθοκαμηλισμός. Είναι αδιανόητο εταίροι να πουλούν όπλα σε έναν μη εταίρο που απειλεί ανοικτά και σε όλους τους τόνους μέλη της ΕΕ.
ΩτΦ: Κλείνουμε με μια πιο προσωπική ερώτηση. Ποια η σχέση σας με το ζωγράφο Γεώργιο Ροϊλό και αν έχει επηρεάσει τον τρόπο σκέψης σας;
Π.Ρ.: Ο Γεώργιος Ροϊλός (1867-1928), ο εισηγητής του ιμπρεσσιονισμού στην Ελλάδα, με σπουδές στο Μόναχο και το Παρίσι και σταδιοδρομία επίσης στο Λονδίνο και το Λίβερπουλ, ήταν Καθηγητής στο Πολυτεχνείο και μέντορας του σημαντικού εκπροσώπου της ευρωπαϊκής εικαστικής πρωτοπορίας Giorgio de Chirico. ΄Ηταν θείος του παππού μου. Από τους πιο περίφημους πίνακές του ήταν «Οι Ποιηταί» (1919), όπου δεσπόζουσα θέση κατέχει ο Παλαμάς. Μεταξύ των θαυμαστών των έργων του ήταν, ωστόσο, και ο Κωνσταντίνος Καβάφης, ο οποίος καταγράφει την επίσκεψή του στο εργαστήριό του στην Αθήνα κατά την διάρκεια του πρώτου ταξιδιού του στην Αθήνα το 1901. Από μικρός στην οικογένεια άκουγα για αυτές τις ιστορίες και την σπουδαία συμβολή του προγόνου εκείνου στα γράμματα και τις τέχνες της εποχής του. Αυτό, άλλοτε συνειδητά και άλλοτε ανεπαίσθητα, καθόρισε κάποιες και από τις δικές μου ερευνητικές επιλογές, αλλά και την αγάπη μου για τις τέχνες εν γένει.
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…