Home Π.Ε. Φωκίδας Λιμάνι Ιτέας Που βρίσκεται το έργο και ποιοι φταίνε για τα δυο χρόνια καθυστέρησης
Π.Ε. Φωκίδας - 19 Μαΐου, 2020

Λιμάνι Ιτέας Που βρίσκεται το έργο και ποιοι φταίνε για τα δυο χρόνια καθυστέρησης

 Λιμάνι Ιτέας

Που βρίσκεται το έργο και ποιοι φταίνε για τα δυο χρόνια καθυστέρησης

-Οι τρις κινήσεις που απαιτούνται για τη δημοπράτησή του και ο χρόνος που θα καταναλώσουν!

 

 

Δυο χρόνια καθυστέρηση προκάλεσαν η γραφειοκρατία και οι αλλαγές στο έργο που πρόκειται να γίνει για το λιμάνι της Ιτέας, ενώ υπολείπονται ακόμη τρεις κινήσεις για να βγει στο αέρα. Στην κατάσταση σημαντικό ρόλο έπαιξε και η στάση της προηγούμενης Λιμενικής Επιτροπής η οποία δεν στήριξε το έργο.

 

Σημεία σταθμός της προετοιμασίας του έργου

 

Το έργο στο λιμάνι επιδίωκαν οι τοπικοί φορείς για δώσει λύσεις σε μια σειρά προβλήματα. Το κόστος εκπόνησής των μελετών καλύφθηκε από την ΕΛΜΙΝ Βωξίτες και έγινε δωρεά στο Λιμενικό Ταμείο, ενώ οι μελέτες έδειξαν προϋπολογισμό έργου 6 εκ ευρώ.

Μετά την ολοκλήρωσή τους οι μελέτες εστάλησαν στο υπουργείο για έγκριση, το οποίο και «ανακάλυψε» στις 26-6-18 πως θα έπρεπε να κάνουν Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και για τη μαρίνα, την οποία είχε το ΤΑΙΠΕΔ και προετοίμαζε το φάκελό της για να τη βγάλει στον «αέρα». Η Περιφέρεια που χρηματοδοτεί το έργο και υποστηρίζει τεχνικά το Λιμενικό Ταμείο τους απαντά στις 30/7/18 επιχειρηματολογώντας γιατί δεν χρειάζεται να καλυφθεί περιβαλλοντικά και η μαρίνα. Έξι μήνες μετά και συγκεκριμένα στις 30/1/2019, το υπουργείο συμφωνεί με την περιφέρεια να προχωρήσει η διαδικασία χωρίς τη μαρίνα.

Στο μεταξύ όμως, ο Κορινθαικός έγινε NATURA  και πλέον απαιτείται ειδική οικολογική αξιολόγηση, η σύνταξη της οποίας απαιτεί ένα εξάμηνο και περί τις 10 με 15.000 ε.

Στις 23/4/2019 με νέα επιστολή της αρμόδιας υπηρεσίας ζητείται και ακτομηχανική μελέτη. Η περιφέρεια τεκμηριώνει σε έγγραφό της γιατί δε χρειάζεται ακτομηχανική μελέτη και το υπουργείο αποδέχεται τους ισχυρισμούς. 

 

 

Η ένταξη του έργου

 

Στο περιφερειακό συμβούλιο της Πέμπτης 28/02/2019, με το 18ο θέμα με τίτλο: «Έγκριση πρότασης τροποποίησης με προέγκριση της ΣΑΕΠ066 του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) έτους 2019 της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας.», της ημερησίας διάταξης, εντάχθηκε η χρηματοδότηση στο Περιφερειακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του έργου: ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΤΑ ΤΟΥ ΛΙΜΕΝΑ ΙΤΕΑΣ, ύψους 6.200.000 ευρώ.

Ο τότε περιφερειάρχης κ. Κώστας Μπακογιάννης το είχε χαρακτηρίσει έργο ύψιστης σημασίας, επιχειρηματολογώντας ότι το λιμάνι Ιτέας είναι πύλη εισόδου.

 

Τι υπολείπεται για να δημοπρατηθεί

 

Για τη δημοπράτηση του λιμανιού έχουμε ακόμη δρόμο. Η ειδική οικολογική αξιολόγηση που απαιτείται λόγω της ένταξης του Κορινιακού στις περιοχές NATURA, απαιτεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο, καθώς θα πρέπει να μελετηθεί ο τρόπος που πετούν τα πτηνά, αλλά και να μελετηθούν τα σημεία που υπάρχουν Ποσειδωνίες.  Η μελέτη αυτή υπολογίζεται γύρω στις 10-15.000 ε, ενώ στη συνέχεια θα πρέπει να αποσταλούν προς  έγκριση οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις για οριστικοποιηθούν οι περιβαλλοντικοί όροι, για να ολοκληρωθεί αυτή η φάση απαιτείται άλλο ένα τετράμηνο. Το τελευταίο βήμα απαιτεί την έγκρισή της από την Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.) και τότε θα μπορέσει να βγει στον αέρα η προκήρυξη.

Αξίζει να σημειώσουμε πως αν η προηγούμενη Λιμενική επιτροπή είχε στηρίξει τις μελέτες, τώρα το έργο θα ήταν δημοπρατημένο.

 

Τεχνικά Χαρακτηριστικά Λιμανιού

 

Η μελέτη λιμενικών έργων για την αναβάθμιση του υφιστάμενου προβλήτα του Λιμένα Ιτέας στο Νομό Φωκίδας αποσκοπεί στη δημιουργία μετώπου παραβολής επαρκούς μήκους και με ωφέλιμο βάθος αυξημένο σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παραβολής όλων των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν στην Ιτέα. Σήμερα μόνο τα μικρότερα κρουαζιερόπλοια και μόνο στη δυτική παρειά της προβλήτας μπορούν να δέσουν, ενώ τα μεγαλύτερα εξ αυτών παραμένουν αγκυροβολημένα επ’ αγκύρα.

 Ο σχεδιασμός του έργου έχει λάβει υπόψη την συμβατική τεχνολογία κατασκευής του υφιστάμενου, τις παθογένειες του λιμένα, τις ανάγκες εξυπηρέτησης του, την εν εξέλιξη δυνατότητά, το μικρό και απαγορευτικό για πρόσδεση υφιστάμενο βάθος, τη γειτνίαση του με τον κυματοθραύστη και την είσοδο της μαρίνας Ιτέας. Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει τη διαμόρφωση νέου μετώπου παραβολής μήκους 120μ σε απόσταση 12μ από το υφιστάμενο ανατολικό μέτωπο του προβλήτα. Το μέτωπο αυτό υλοποιείται με την κατασκευή γεφυρώματος επί πασσάλων, που υποδιαιρείται σε 6 επι μέρους τμήματα στατικώς ανεξάρτητα μεταξύ τους για λόγους βελτίωσης στατικής λειτουργίας. Το νέο μέτωπο θα φέρει προς το ανατολικό όριό του τις δέστρες για την πρόσδεση του σκάφους και επίσης θα φέρει ελαστικούς προσκρουστήρες σε ολόκληρο το μήκος του για την ασφαλή πλαγιοδέτηση. Θα φέρει επίσης και πρόσθετες δέστρες για την εξυπηρέτηση σκαφών διαφορετικού τύπου και μήκους. Το νότιο άκρο του γεφυρώματος θα προεξέχει κατά 20μ από το προς τη θάλασσα άκρο του υφιστάμενου προβλήτα. Το μήκος του μετώπου επιτρέπει την αποβίβαση/επιβίβαση τουλάχιστον από οποιαδήποτε θύρα ευρίσκεται στο πρόσθιο μισό της πλευράς του κρουαζιεροπλοίου.

Σε απόσταση 30μ από το νότιο άκρο του νέου μετώπου κατασκευάζεται νησίδα επί πασσάλων διαστάσεων 20Χ12μ, με προέκταση του γεφυρώματος που προαναφέρθηκε. Η νησίδα αυτή θα φέρει δέστρες πρόσδεσης και επίσης ελαστικούς προσκρουστήρες. Η επικοινωνία της νησίδας με το γεφύρωμα θα γίνει με μεταλλική πεζογέφυρα πλάτους 1,5μ που θα τοποθετηθεί για το σκοπό αυτό. Διευκρινίζεται ότι δεν προβλέπεται κυκλοφορία επιβατών σε αυτή την πεζογέφυρα αλλά μόνον του προσωπικού του σκάφους ή του λιμένα για τις ανάγκες λειτουργίας και συντήρησης των εγκαταστάσεων.

Το γεφύρωμα σε συνδυασμό με τη νησίδα αυτή δημιουργεί ένα νοητό μέτωπο παραβολής ολικού μήκους 170μ.

Επισημαίνεται ότι το νέο μέτωπο (γεφύρωμα και νησίδα) είναι στατικός ανεξάρτητο από τον υφιστάμενο προβλήτα και παραλαμβάνει το σύνολο των δυνάμεων παραβολής και πρόσδεσης του πλοίου, έτσι ώστε η νέα λιμενική υποδομή να μην εξαρτάται ουσιωδώς από την αντοχή και στατική επάρκεια του υφιστάμενου προβλήτα. Τέλος για την πρόσδεση του πλοίου προς τα νότια προβλέπεται πλωτό ναύδετο που δημιουργείται σε κατάλληλη θέση νοτιότερα, κυρίως για την καλύτερη εξυπηρέτηση των μεγαλύτερων πλοίων. Το πλωτό ναύδετο θα αγκυρωθεί στον πυθμένα με χαλύβδινη αλυσίδα και με χρήση τεχνητών ογκόλιθων αγκύρωσης από άοπλο σκυρόδεμα.

Για την εξασφάλιση του αναγκαίου βάθους εξυπηρέτησης των προβλεπόμενων πλοίων θα απαιτηθεί εκσκαφή του πυθμένα στο χώρο ανατολικά του προβλήτα μέχρι την ισοβαθή των 10μ.

 

Πορεία της Μελέτης και Λήξη της Περιβαλλοντικής Εμπλοκής

 

Ολοκληρώθηκε η σύνταξη της μελέτης το Μάιο του 2018 μετά από αναλυτική βυθομέτρηση, αδειοδότηση της γεωτεχνικής έρευνας, υλοποίησης των γεωτεχνικών ερευνών με γεωτρύπανα τόσο εδάφους όσο και πλωτών, ανάλυση εργαστηριακών δειγμάτων, σύνταξη της γεωλογικής μελέτης, σχεδίαση των λιμενικών έργων, σύνταξη περιβαλλοντικής μελέτης, σύνταξη οριστικής μελέτης και σύνταξη τευχών δημοπράτησης. Ο προϋπολογισμός της μελέτης δίνει έργο 6.000.000 ευρώ.

Ακολούθησε το Μάιο του 2018 η δύσκολη περιβαλλοντική αδειοδότηση, όπου το Τμήμα Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού της Αποκεντρωμένης Διοίκησης στην Λαμία με ένα παράλογο έγγραφο της, με αριθμό 1621/75946/26-06-2018, μας απάντησε ότι θα πρέπει να κάνουμε νέα περιβαλλοντική μελέτη που να περιλαμβάνει και τη Μαρίνα Ιτέας εξαιτίας της γειτνίασή της με το Λιμένα.

Η Περιφέρεια απάντησε άμεσα και τεκμηριωμένα ότι οι μαρίνες έχουν ξεχωριστό νομοθετικό πλαίσιο, ότι βρίσκεται στο ΤΑΙΠΕΔ και ότι συντάσσεται από αυτό επενδυτική μελέτη που θα απαιτήσει νέα και ξεχωριστή περιβαλλοντική αδειοδότηση. Μετά από διαλογική συζήτηση με τη Δ/νση Περιβαλλοντικής Αδειοδότησης (ΔΙ.Π.Α) του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η ΠΣΕ έλαβε τη σύμφωνη γνώμη τους, ώστε να προχωρήσει το ένα έργο ξεχωριστά από το άλλο. Αυτή η διαφωνία όμως είχε κόστος σε χρόνο.

Για την Περιφέρεια αυτό το έργο αποτελεί έργο υψίστης σημασίας, διότι το λιμάνι της Ιτέας, αποτελεί πύλη εισόδου για όλη την Περιφέρεια από τη μεριά του Κορινθιακού Κόλπου και  βρίσκεται στις πρώτες προτεραιότητές της, όπως κατ’ επανάληψη είχε επισημάνει ο Κώστας Μπακογιάννης, όπου επί ημερών του εντάχθηκε το λιμάνι. Το έργο αποσκοπεί στη δημιουργία μετώπου παραβολής επαρκούς μήκους και με ωφέλιμο βάθος αυξημένο σε σχέση με τη σημερινή κατάσταση του λιμανιού, έτσι ώστε να υπάρχει η δυνατότητα παραβολής όλων των κρουαζιερόπλοιων που προσεγγίζουν στην Ιτέα.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Check Also

Στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ απευθύνεται ο Ν. Τοπούζης – Επιστολή κόλαφος για Δ.Παρασκευά

Στον πρόεδρο του ΤΟΕΒ απευθύνεται ο Ν. Τοπούζης Επιστολή κόλαφος για Δ.Παρασκευά -Τον κατη…