Επιστολή Καπεντζώνη – Μπουλέ στους Περιφερειάρχες Στερεάς και Δυτικής Ελλάδας για την γέφυρα του Μόρνου:Πρωτοβουλία για αποκατάσταση
Επιστολή προς τους Περιφερειάρχες Στερεάς και Δυτικής Ελλάδας κ.κ. Περγαντά και Κατσιφάρα, απέστειλαν οι Δήμαρχοι Δωρίδας και Ναυπάκτου κ.κ. Καπεντζώνης και Μπουλές, σχετικά με την αποκατάσταση των προβλημάτων και την ενίσχυση της στατικότητας της παλιάς γέφυρας του Μόρνου.
Όπως επισημαίνεται στη σχετική επιστολή, η κατάσταση που βρίσκεται σήμερα η γέφυρα απαιτεί να γίνουν άμεσα ενέργειες εκτίμησης και μελέτης της φέρουσας ικανότητάς της και με κατεπείγουσες διαδικασίες να προχωρήσουν όλες οι απαραίτητες παρεμβάσεις ενίσχυσης του φέροντα οργανισμού ώστε να εξασφαλιστεί και η ακεραιότητα του έργου και κυρίως να συνεχίσει η απρόσκοπτη και ασφαλής χρήση της παλαιάς γέφυρας του Μόρνου.
Να σημειώσουμε ότι και οι δύο δήμαρχοι είναι αποφασισμένοι να κινηθούν μόνοι τους στην επερίπτωση που δεν εισακουστεί το αίτημά τους από τις περιφέρειες.
Το κείμενο της επιστολής των Δημάρχων
Κύριε Περιφερειάρχη,
Η παλαιά γέφυρα στον ποταμό Μόρνο συνδέει την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδος και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος, μέσω της παλαιάς Εθνικής οδού Ναυπάκτου – Λιδωρικίου.
Εδράζεται ανατολικά στην Τοπική Κοινότητα Καστρακίου του Δήμου Δωρίδος και δυτικά στην Τοπική Κοινότητα Δάφνης του Δήμου Ναυπακτίας.
Η εν λόγω γέφυρα κατασκευάστηκε την περίοδο 1932 – 1937, είναι τοξωτή με καμάρες, με φέροντα οργανισμό από οπλισμένο σκυρόδεμα.
Ορισμένα από τα τεχνικά και κυκλοφοριακά στοιχεία έχουν ως εξής:
– Οι προδιαγραφές των έργων από σκυρόδεμα δεκαετίας 1930 ήταν πολύ χαμηλότερες των σημερινών που βέβαια είναι και οι πραγματικά απαραίτητες.
– Δεν έχει γίνει καμμία επισκευή, συντήρηση και ενίσχυση της εν λόγω κατασκευής τα τελευταία χρόνια, από όσο γνωρίζουμε.
– Ο κυκλοφοριακός φόρτος είναι αυξημένος (καμμία σχέση με την πρόβλεψη κατά το χρόνο κατασκευής του έργου) αφού συνδέει τις πολυπληθέστερες περιοχές Ναυπακτίας και Δωρίδος.
– Η Ν.Ε.Ο. Ναυπάκτου – Ιτέας δεν έχει κυκλοφοριακή σύνδεση με τους οικισμούς Μαλάματα, Αγ.Πολύκαρπος, Μανάγουλη, Χιλιαδού , Καστράκι και ως εκ τούτου η σύνδεση των οικισμών αυτών με Ναύπακτο, Πάτρα και Εθνική Οδό Ναυπάκτου – ‘Αμφισσας γίνεται αποκλειστικά από την Παλαιά Εθνική Οδό Ναυπάκτου – Λιδωρικίου και την παλαιά γέφυρα του Μόρνου.
– Επισημαίνεται τέλος ότι σε επαφή με τον ποταμό Μόρνο και ακριβώς μετά τη γέφυρα, λειτουργεί άτυπο Βιοτεχνικό Πάρκο (γίνονται ενέργειες για θεσμοθέτησή του από τα αρμόδια Υπουργεία) στην περιοχή Μαλαμάτων – Καστρακίου. Αυτό έχει σαν συνέπεια πολύ μεγάλα φορτηγά με υπέρβαρα φορτία (πρώτες ύλες, εμπορεύματα κλπ.) να χρησιμοποιούν τη μοναδική γέφυρα πρόσβασης στις εκεί βιοτεχνίες , την εν λόγω παλαιά γέφυρα του Μόρνου.
Κύριε Περιφερειάρχη,
Λόγω της κατάστασης που βρίσκεται σήμερα η γέφυρα πρέπει να γίνουν άμεσα ενέργειες εκτίμησης και μελέτης της φέρουσας ικανότητάς της και με κατεπείγουσες διαδικασίες να προχωρήσουν όλες οι απαραίτητες παρεμβάσεις ενίσχυσης του φέροντα οργανισμού ώστε να εξασφαλιστεί και η ακεραιότητα του
έργου και κυρίως να συνεχίσει η απρόσκοπτη και ασφαλής χρήση της παλαιάς γέφυρας του Μόρνου.
Επειδή το εν λόγω έργο είναι διαπεριφερειακό παρακαλούμε για τις ενέργειές σας για την από κοινού αντιμετώπισή του.
Χωρίς συντήρηση για χρόνια
Αξίζει να αναφέρουμε πως αν και έχουν περάσει δύο χρόνια από τότε που διαπιστώθηκε ότι η γέφυρα χρήζει άμεσης αποκατάστασης, το μόνο που μεσολάβησε από τότε ήταν κάποιες αυτοψίες από την πλευρά της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας, χωρίς όμως αποτέλεσμα αφού από τότε μέχρι σήμερα, όχι μόνο δεν έχει γίνει κάποια μελέτη, αλλά δεν γνωρίζουμε καν ούτε το ποσό που θα χρειαστεί για την συντήρηση ούτε αν θα ενταχθεί στο νέο Τεχνικό Πρόγραμμα της Περιφέρειας.
Σύμφωνα πάντως με τον κ. Καπεντζώνη, όπως είχε αναφέρει σε παλαιότερο μας ρεπορτάζ, σε περίπτωση που δεν υπάρξει αντίδραση στο κοινό έγγραφο της Δωρίδας και της Ναυπακτίας, οι δύο δήμαρχοι είναι αποφασισμένοι να κινηθούν μόνοι τους και να εκπονήσουν τη μελέτη, αφού πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο για τους δύο όμορους δήμους.
Για την ιστορία να αναφέρουμε πως η γέφυρα του Μόρνου ολοκληρώθηκε το 1938, όπου για την εποχή της ήταν πρωτοποριακή και καύχημα της ελληνικής μηχανικής επιστήμης. Η γέφυρα διαθέτει πέντε τόξα, καθένα από τα οποία έχει άνοιγμα 45 μέτρων. Το ολικό μήκος της γέφυρας είναι 225 μέτρα και το πλάτος του καταστρώματος της είναι 6 μέτρα. Είναι κατασκευασμένη με σιδηροπαγές μπετόν-αρμέ, ενώ στοίχισε 10 εκατομμύρια δραχμές, τα οποία καταβλήθηκαν από το κράτος ως μέρος της δαπάνης για την κατασκευή της εθνικής οδού Πειραιώς – Μεσολογγίου. Η σημασία της δε για την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της περιοχής ήταν και παραμένει καταλυτική, αφού σήμερα αποτελεί την έξοδο για το ΒΙΟΠΑ Ναυπάκτου ενώ λόγω του ότι δεν υπάρχει κόμβος στο Καστράκι, τα βαριά οχήματα αναγκάζονται να τη διασχίζουν και αποτελεί την μοναδική οδό πρόσβασης για τα χωριά της ορεινής Ναυπακτίας, αλλά και τις τοπικές κοινότητες της Δημοτικής Ενότητας Ευπαλίου
Η γέφυρα παραμένει σε πλήρη εγκατάλειψη από τη στιγμή δεν έχει γίνει απολύτως καμία συντήρηση εδώ και δεκαετίες με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν καθημερινά τόσο οι οδηγοί όσο και οι πεζοί που διέρχονται από αυτή.
Σήμερα 75 χρόνια μετά την κατασκευή της βρίσκεται στη χείριστη κατάσταση, έχει εγκαταλειφθεί τελείως από το κράτος, και το κακό είναι πως τίθενται σε κίνδυνο οι ζωές των ανθρώπων που περνάνε από αυτή, εφόσον η διάσχισή της πλέον φαντάζει με άθλο.
Εδώ και δύο ολόκληρα χρόνια αποκολλώνται συνεχώς από τα τόξα κομμάτια τσιμέντου, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές, που έχουν πέσει πάνω σε διερχόμενα αυτοκίνητα. Παράλληλα οι γωνίες στα πεζοδρόμια έχουν φθαρεί, με αποτέλεσμα να σκίζονται τα λάστιχα των αυτοκινήτων, αλλά να κινδυνεύουν και οι πεζοί.
Μπορεί η Περιφερειακή Ενότητα Φωκίδας, το 2011 να είχε αντιδράσει άμεσα όταν διαπιστώθηκαν τα σοβαρά προβλήματα της γέφυρας, στέλνοντας μηχανικούς για αυτοψία, οι οποίοι είχαν αποφανθεί ότι βρίσκεται σε στάδιο αποσάθρωσης και διάβρωσης, ωστόσο από τότε μέχρι σήμερα δεν έγινε καμία άλλη ενέργεια. Να υπενθυμίσουμε πως τότε η αντιπεριφερειάρχης Φωκίδας κ. Γιώτα Γαζή, με σχετικό δελτίο τύπου είχε ενημερώσει για τα προβλήματα που εντοπίστηκαν κατά την αυτοψία, ενώ είχε δηλώσει πως η τεχνική έκθεση θα αποστέλλονταν στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδα προκειμένου να συγκροτηθεί κοινό κλιμάκιο ώστε να εκπονηθεί μελέτη και να εκτιμηθεί η κατάσταση. Σήμερα δύο χρονιά μετά δεν υπάρχει καμία εξέλιξη και καμία ενημέρωση τόσο από την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας όσο και από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας.
Αξίζει να αναφερθεί πως το ζήτημα της αναγκαίας άμεσης αποκατάστασης των προβλημάτων της γέφυρας του Μόρνου είχε θέσει με σχετική ερώτησή στη Βουλή το Νοέμβριο του 2011, η Δημοκρατική Συμμαχία, με κοινοβουλευτική παρέμβαση του Βουλευτή Ηρακλείου κ. Λευτέρη Αυγενάκη. Ειδικότερα, στο κοινοβουλευτικό του έγγραφο, ο Βουλευτής είχε κάνει εκτενή αναφορά για τη γέφυρα του Μόρνου και την επικινδυνότητα της λόγω της μη συντήρησης, υπογραμμίζοντας ως ιδιαιτέρως κρίσιμη την άμεση αποκατάσταση της στατικής επάρκειας και τις βελτιωτικές παρεμβάσεις από τη στιγμή που η εν λόγω γέφυρα αποτελεί την μοναδική οδό πρόσβασης για τα χωριά της ορεινής Ναυπακτίας, αλλά και τις τοπικές κοινότητες της Δημοτικής Ενότητας Ευπαλίου.
Παρά τον μεγάλο ενδιαφέρον του τότε κόμματος της κα Μπακογιάννη, και την αναφορά μέσα στη Βουλή, καμία ενέργεια δεν έγινε από το Υπουργείο Μεταφορών, για την ηλικιωμένη και πολυβασανισμένη γέφυρα του Μόρνου.
Στο Μαραθιά Δωρίδας: Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό
Στο Μαραθιά Δωρίδας Βγήκαν μαχαίρια για το λογαριασμό Απίστευτο και όμως αληθινό. Ο λογαρι…